Eufrozina, Kende
8 °C
19 °C

Igyon sok vizet! Vagy kávét. Vagy sört

2014.02.12. 15:25

Megiszik ön naponta 2-2,5 liter folyadékot? Ennyi az Európai Élelmiszerbiztonsági Hivatal (EFSA) hivatalos ajánlása. Optimális esetben ebből 1-1,5 liter csapvíz és ásványvíz formájában kerül a szervezetbe – ez nagyjából 5-7 pohár naponta.

A víz a légzéssel, illetve a bőrön át távozik a testből, így naponta 700 milliliter folyadékot veszítünk átlagosan. További 100 milliliter széklet, másfél liter pedig vizelet formájában távozik, és akkor még nem is beszéltünk a 200 milliliternyi izzadságról.

Az EFSA a mérsékelt aktivitást és a külső hőmérsékletet alapul véve számolja ki az optimális folyadékmennyiséget. Eszerint a nőknek naponta 2 liter, a férfiaknak 2,5 liter folyadékra van szükségük, ennél többre csak fokozott megterheléskor vagy nyáron, amikor jobban verejtékezik az ember. Ez magában foglalja az összes italból és ételből bevitt vízmennyiséget. A levesek mellett a zöldség és a gyümölcs, valamint a főtt rizs is tartalmaz folyadékot.

Ennél is több folyadékot érdemes inni, ha

  • nagy meleg van, különösen nyáron;
  • várandós vagy szoptatós kismamáról van szó;
  • aktív fizikai munkát végzünk vagy sportolunk.

Györki Niké dietetikus elmondta, hogy a testtömeg 2 százalékának megfelelő folyadékhiány elég ahhoz, hogy a teljesítményünk csökkenjen. A vízhiánytól a bőr is száraz és rugalmatlan lesz, ha nem iszunk eleget. Tartósan alacsony folyadékbevitel esetén a vesekárosodás sem kizárt; ehhez már a is elég lehet, ha naponta csak 5 deciliter folyadékot iszunk.

De mire kell a szervezetnek ennyi víz?

  • Oldószernek: a táplálékot hígítja a víz, így a létfontosságú anyagok a bélfalon át a vérbe juthatnak.
  • Szállító közegnek: a víz az egész szervezetben kering, a sejttől sejtig való szállításban van fontos szerepe, és az anyagcsere-végtermékeket is elviszi a vesékhez és a húgyhólyaghoz.
  • Tisztító szerepe van: a tápanyagok és bomlástermékek elszállításához is víz kell.
  • Hőszabályozó: nagy fizikai aktivitásnál a viszonylag hűs vérkeringés elvezeti az izom hőjét. A verejtékmirigyek vizet választanak ki, a párolgás az izmoktól vonja el a szükséges hőenergiát.

Vizet is csak mértékkel igyunk

Folyadék-túlfogyasztás, más néven hiperhidráció esetén a vér túlzott mértékben felhígulhat, csökken a nátriumion-koncentrációja, és felborulhat a szervezet sóháztartása, ami izomgörcsökhöz vezet.

A sejtek, főleg az idegsejtek duzzadóképessége véges: egy idő után nem tudnak több folyadékot felvenni. A túl sok folyadékkal ráadásul a vesék sem tudnak mit kezdeni. A károsodott vesék nem tudják elszállítani a kellő mennyiségű vizeletet, így a szervezetben vízpangás is kialakulhat.

Hogy ez egyénenként mennyire veszélyes, az változó. Van, akinél már egy egyszeri túlzott folyadékbevitel is bajokat okoz. A legjobb a csapvíz és az ásványvíz, ezeket érdemes keverni.

Az ásványvizeknél figyeljünk, hogy az oldott ásványianyag-tartalma 500-1000 milligramm legyen literenként – ezt a címkén fel szokták tüntetni. Ha valamilyen ásványi anyagnak magasabb a koncentrációja a vízben, az már gyógyvíznek minősül, és kúraszerűen ajánlott fogyasztani.

Napi 4-5 liter folyadék?

Dr. Lenkei Gábor orvos szerint számos, betegségnek vélt állapot oka a kellő mennyiségű folyadék hiánya. Szerinte a sokak által emlegetett napi két liter a minimumok minimuma: az optimális mennyiség a napi 4-5 liter. Ebben benne van az egyéb folyadék bevitele is.

Ez körülbelül napi húsz(!) pohár folyadékot jelentene.

Akár egy pohár sör is belefér

Györki azt is elmondta, hogy szomjoltásra nem jók a 10 százaléknál magasabb alkoholtartalmú italok, és az erős kávé sem: ezek vizet vonnak el a szervezettől. Egy-két gyenge kávé vagy gyümölcstea, illetve néha egy pohár sör még belefér. Több vizsgálat kimutatta, hogy egy csészényi kávénak, teának vagy kólának még nincs dehidratáló hatása, vagyis a normál koffeintartalmú italok is lehetnek folyadékpótlók.