Magdolna, Léna

2050-re a világ fele rövidlátó lehet

2016.02.18. 10:31

Ha a trendek folytatódnak, három évtized múlva a világ népességének fele (akkorra 5 milliárd ember) rövidlátó lehet, egyötödüknek a megvakulásra is nagyobb lesz az esélye – állapította meg egy nemzetközi kutatócsoport tanulmánya

Ez hétszeres növekedést jelent rövidlátásban (orvosi szakszóval myopia) 2000-től 2050-ig. Annak ellenére, hogy ennyire elterjedt, a tudósok még mindig nem tudják biztosan, mi okozza.  1970 és 2000 között az USA-ban megduplázódott a rövidlátók száma, Ázsia egyes részein pedig ennél is durvább volt a növekedés: a friss felmérések szerint a dél-koreai tinédzserek 96 százaléka rövidlátó. Szingapúrban, Kínában és Japánban a tinik között ez az arány 80-90 százalék.

A mostani tanulmányban 145 korábbi, a kérdéssel foglalkozó tanulmányt vizsgáltak át, amelyek összesen 2,1 millió fős mintán alapulnak. 2000-ben 1406 millió embert diagnosztizáltak rövidlátással, ez a Föld lakosságának 22,9 százaléka, 163 milliónak nagyon erős rövidlátása volt, ami növeli a vakság és a szürkehályog esélyét.

„Azt gondoljuk, 2050-re 4758 millió ember (a Föld lakosságának 49,8 százaléka) lesz rövidlátó, 938 millió erősen rövidlátó” – állapították meg a kutatók az Ophthalmology című szaklapban megjelent tanulmányukban.

A kutatók szerint az egész hátterében életmód- és viselkedésváltozások állnak: például keveset vagyunk a szabadban. Sokkal több időt töltünk bent, mint valaha az emberi történelemben, de a tudósoknak még nem sikerült rájönniük, pontosan milyen biológiai folyamat van a szemünk romlása mögött.

Valószínűleg nem a képernyő előtt eltöltött idő növekedése az ok: a rövidlátás már bőven az okostelefonok bámulása előtt elkezdett növekedni. Az eddigi kutatások alapján a szabadban töltött idő, főleg a gyerekkori segít csökkenteni a rövidlátás esélyét – viszont ez  még mindig  csak egy erős hipotézis, nem nagyon lehet rá kutatásokat felépíteni. Ami adat viszont van, abból úgy tűnik, ha a gyerek csak naponta pár órával többet van kint, már jobbak az esélyei.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!