Eufrozina, Kende

Négyféle genetikai hiba okozhatja a hasnyálmirigyrákot

2016.02.25. 11:39

Egy ausztrál tudósok vezette nemzetközi kutatócsoport felfedezte, hogy a hasnyálmirigyrákot négyféle genetikai hiba okozhatja, és mindegyiknek más az oka és más kezelést is igényelnek. A kutatás 456 beteg vizsgálatán alapul – írja az MTI.

A daganatot a DNS mutációi okozzák, amelyek az egészséges szövetet rákossá teszik, de ez többféle úton történhet. Bár a hasnyálmirigy-daganatok hasonló képet mutatnak, a genetikai hibák négy típusa állhat a tumor kialakulása mögött. A négy csoportot így nevezték el:

• pikkelyes típusú,
  • hasnyálmirigy-elősejtes,
  • immunogén,
  • ADEX (az endokrin-exokrin hiba angol rövidítéséből).

A négy típus daganatai annyira eltérnek egymástól, hogy a diagnózistól számított túlélési idő a pikkelyes típus esetében csak négy hónap, vagyis durván a fele a többi daganattípusénak. A tudósok szerint ennél is lényegesebb azonban, hogy

a felfedezés új gyógymódokhoz vezethet.

"Az eddigi legátfogóbb elemzés készült el a hasnyálmirigyrák kialakulásáról: megmutatja, mi az egyes típusok Achilles-sarka, ezzel azt is, hogy miféle kezelésekkel lehet felvenni ellenük a harcot" – mondta Andrew Biankin, a Glasgow-i Egyetem kutatója. A legtöbb beteg, akinél hasnyálmirigyrákot állapítanak meg, egy évnél is rövidebb ideig él ezután, mindössze egy százalékuk él a diagnózis után tíz évvel.

A túlélési arányok évtizedek óta nem változtak, ezért nagy szükség volna az áttörésre ennek a nehezen kezelhető kórnak a gyógyításában. Biankin azt reméli, a hasnyálmirigyrák eltérő típusaihoz igazított gyógyszerek segíteni fognak a betegeken. A tudósok úgy vélik, az immunogén típusú hasnyálmirigyrák talán kezelhető az immunkezelések új generációjával, amelyek klinikai tesztjei már folyamatban vannak.

A tanulmány a Nature folyóiratban jelent meg.