Menyhért, Mirjam
10 °C
25 °C

Ötven fölött is jót tesz az agynak a mozgás

2017.04.25. 15:57

Ausztrál kutatók szerint a hetente többször végzett mérsékelt testmozgás a legjobb módja annak, hogy az ember megőrizze agya frissességét ötven éves kor felett is – írja az MTI.

A British Journal of Sports Medicine című folyóiratban közölt tanulmány szerzői 39 korábbi vizsgálatot elemezve jutottak arra, hogy a szív és az izmok rendszeres edzése van a legjobb hatással a kognitív funkciókra, azoknál is, akiknél már megkezdődött ezeknek a képességnek a leépülése.

A kutatók szerint a rendszeres testmozgás bevezetése a mindennapokba minden életkorban jótékony hatással van az elmére és a testre. A tajcsi edzések például hatékony mozgásformát jelenthetnek az olyan ötvenen túliaknak, akik nem szeretnének nagyobb fizikai kihívással járó testmozgást választani.

A fizikai aktivitás csökkenti egy sor betegség, köztük a 2-es típusú cukorbetegség és bizonyos rákos megbetegedések kockázatát, és a kutatók szerint segít megakadályozni az agy természetes, öregedéssel járó leépülését is. Testmozgás közben a szokásosnál nagyobb adag vér, oxigén és tápanyag jut az agyba, fokozva az egészségét és serkentve egy növekedési hormon termelődését, ami az új idegsejtek és idegsejt-kapcsolatok kialakulása miatt fontos.

A Canberrai Egyetem kutatói a korábbi tanulmányok elemzése alapján arra jutottak, hogy legkevesebb négy hétnyi rendszeres testmozgásnak milyen hatása van a felnőttek agyi funkcióira. Az eredmények szerint

  • az aerob edzés fejleszti az olyan kognitív képességeket, mint a gondolkodás, az olvasás és a tanulás, míg
  • az izmok edzése, például a súlyzózás jelentős jótékony hatással van a memóriára és a végrehajtó funkciókra, mint a tervezés és a szervezés képessége.

"Már heti egy-két mérsékelt testedzéssel fejlődés figyelhető meg a kognitív képességek terén, és annál nagyobb mértékű a változás, minél több a testmozgás" – mondta Joe Northey, a tanulmány egyik szerzője, aki szerint a munkába biciklizés vagy sétálás is aerob edzésnek számít, és a nehéz bevásárlószatyrok cipelését is el lehet könyvelni erősítésnek.

Az Alzheimer's Research UK munkatársaként dolgozó David Reynolds szerint a fizikai aktivitás mellett ugyanolyan fontos szerepet játszik az agy egészségének megőrzésében a mentális aktivitás, a kiegyensúlyozott étrend, a mértékletes alkoholfogyasztás és a dohányzásmentes életmód.