Mária

Új elemet fedeztek fel

2006.10.17. 13:11
Orosz és amerikai tudósok bejelentették, hogy laboratóriumi körülmények között sikerült előállítaniuk az eddig ismert legnehezebb elemet. Az anyag ideiglenes neve ununoktium, rendszáma 118, és egy korábbi csalás miatt egyelőre óvatosan kezeli a tudomány.

Az elemet az amerikai Lawrence Livermore Nemzeti Laboratórium tudósai és a Dubnai Egyesített Atomkutató Intézet kutatói közösen állították elő az oroszországi Dubnában. A kísérletekhez az orosz intézet ciklotronját (részecskegyorsítóját) használták a szakemberek, ahol kalciumatomokkal bombáztak kaliforniumatomokat.

Tíztrillió (tízmilliárdszor egymilliárd) esetből egyszer, kevesebb mint egy ezred másodpercre megtörtént a két atom egyesülése, így a tudósok hat hónap alatt három atomot észlelhettek az új, roppant instabil elemből. A kalcium atommagjában 20 proton található, a kaliforniuméban 98, az ununoktiuméban pedig 118 - ezzel a legnehezebb elemnek ismerhetik el, ha más tudóscsoportok is megerősítik a létezését.

Dr. C. Konrad Gelbke, Michigani Állami Egyetemen lévő Nemzeti Szupravezető Ciklotron Laboratórium kutatója meggyőzőnek látja az ununoktium jelenlétét és előállítását a Physical Review C nevű nagy presztízsű tudományos lapban leíró publikációt. A tudós kommentárjában arra is kitért, hogy valószínűleg azért Dubnában került sor a kísérletekre, mert az ottaniak már nagy tapasztalattal rendelkeznek az erősen radioaktív és igen veszélyes kalifornium kezelésében. "Én nem nyúltam volna hozzá - nyilatkozta Gelbke. - Komisz anyag ez."

Az elemet felfedező kutatócsoport magabiztos: szerintük egy a százezerhez az esélye annak, hogy az ununoktium csak statisztikai hiba a kísérletükben. Külön hangsúlyozták, hogy független vizsgálatok révén kizárták a csalás lehetőségét. Ezt azért említették meg, mert korábban egy másik tudóscsoport az amerikai Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratóriumban már bejelentette, hogy felfedezték a 118-as elemet, de az ellenőrzések során kiderült, hogy az egyik tudós, Viktor Nyinov adatokat hamisított a kedvező eredményhez. Nyinovot az eset után kirúgták.

A természetben is előforduló legnehezebb elem a 92-es rendszámú urán. A mesterségesen előállított legnehezebb elem az ununoktium lesz, ha elismerik a létezését. A periódusos rendszerbe az utolsó oszlopba kerülhet be a radon alá, a közömbösen viselkedő nemesgázok közé. A tudósok szerint létezhetnek még ennél is nehezebb elemek.