Ferenc, Olívia

Adatokat hamisított a fizikus

2002.07.17. 15:25
Egy 1999-ben bejelentett felfedezés alátámasztani látszott azt a hetvenes években született elméletet, amely szerint a stabil atommagok köre a 114 protont és 184 neutront tartalmazó elem környékén újabbakkal bővül. A 118-as rendszámú szupernehéz elem előállításáról szóló beszámolók számos fizikust és kémikust hoztak lázba világszerte. De korai volt az öröm: a nagy horderejű felfedezésről kiderült, hogy tudományos kacsa, az egyik kutató ugyanis meghamisította a kísérletek adatait.
A kaliforniai Lawrence Berkeley Nemzeti Laboratórium (LBNL) kutatói 1999-ben jelentették be, hogy felfedezték a világ legnehezebb, atommagjában 118 protont és 175 neutront tartalmazó elemét. A 118-as rendszámú atommag beszámolójuk szerint akkor jött létre, amikor egy kísérlet során ciklotronnal felgyorsított, nagy energiájú kriptonionokkal bombáztak egy ólom céltárgyat. A mérésekben nagy szerepet játszott az LBNL szuperérzékeny gáztöltésű szeparátora, amelynek segítségével olyan magreakciók is kimutathatók, amelyekben csak egy hét alatt keletkezik egy atom.

A stabilitás szigete

Bár az elem rendkívül gyorsan elbomlott, alátámasztotta azt a hetvenes évekből származó elméletet, amely szerint a stabil atommagok köre a 114 protont és 184 neutront tartalmazó elem környékén egy újabb "szigettel" bővül. Ennek bizonyítása hatalmas súllyal bírt volna, hiszen a természetben előforduló legnehezebb elem, az urán leggyakoribb izotópja "csupán" 92 protont és 146 neutront tartalmaz, a periódusos rendszerben ezt követő elemek csak reaktorokban vagy részecskegyorsítókban állíthatók elő, és mindegyik igen bomlékony.

Elmaradt az ellenőrzés

A kísérlet eredményeinek reprodukálásával Németországban és Japánban is próbálkoztak, sikertelenül. A berkeley-i csoport ezért újra ellenőrizte a korábbi adatokat, és ekkor már nem találták a a 118-as elem jelenlétére utaló jeleket, így június végén visszavonták állításaikat. A New Scientist szerint ezzel párhuzamosan Charles Shank, az LBNL igazgatója bejelentette, hogy a hiba oka az volt, hogy a 15 fős kutatócsoport egyik tagja meghamisította az adatokat.

Az eset után az intézettől elbocsátottak egy kutatót. Néhány amerikai újság meg is nevezi a menesztett alkalmazottat: szerintük ez Victor Ninov fizikus, a 118-as elem felfedezéséről először tudósító tanulmány írója. Az alkalmazottak június végi találkozóján Shank az esetet intő jelnek nevezte, amely felhívta a figyelmet arra, hogy a kísérletekben résztvevőknek a jövőben sokkal nagyobb felelősséggel kell tartozniuk a kiadott tanulmányokért. Ebben az esetben ugyanis a legtöbb alapvető ellenőrzés és adatarchiválás elmaradt.

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!

Kreuzenstein mesevára

Nézd meg Te is Laczko legújabb fotóit!