Barbara, Borbála

Mácsó gének az Y-kromoszómában

2003.06.19. 20:08
A felfedezés számos meglepetést okozott: előre mozdíthatja a termékenységgel kapcsolatos kutatásokat, és újra lángra lobbanthatja a nemek evolúciójával kapcsolatos vitát, ugyanakkor cáfolja azt a vitatott elképzelést, miszerint az Y-kromoszóma egy kipusztulásra ítélt genetikai szeméthalom, áll a New Scientist cikkében.
A férfi nemet meghatározó ipszilont sokáig csak egy alig negyven gént tartalmazó csökevényes kromoszómának, egy elhanyagolt genetikai raktárnak tartották. A kutatók úgy vélték, hogy a kromoszóma génjei fokozatosan lemorzsolódnak, mert az Y nem képes a géncserére. Ez a folyamat az átkereszteződéskor lép életbe, és kulcsfontosságú a genetikai mutációk kijavításában és a gének fenntartásában. Egyes kutatók azt sem tartották elképzelhetetlennek, hogy az Y génjei ötmillió éven belül teljesen eltűnhetnek.

Most David Page, valamint a massachusettsi Whitehead orvosi kutatóintézetben és a St. Louis-i Washington Orvosi Egyetemen dolgozó munkatársai bebizonyították, hogy az Y-kromoszóma legalább 78 gént tartalmaz, tehát sokkal erősebb, mint azt korábban gondolták.

Képes javítani magát

A kutatók rájöttek, hogy a gének egy része - különösen azok, amelyek meghatározóak az emberi termékenység szempontjából - az Y-kromoszóma igen összetett régióiban helyezkednek el, amelyek egymás tükörképei és ismétlődő természetűek. Ez az egyedülálló elrendezés lehetővé teszi, hogy a gének kijavítsák egymást egy génkonverziónak hívott, az átkereszteződésre hasonlító folyamattal.

Page szerint a génkonverzió legalább olyan gyakori, mint a hagyományos kromoszómákban végbe menő átkereszteződés, ezért az apából a fiúba átkerülő Y-nak egyetlen generáció alatt hatszáz bázispárja íródik felül és javítódik ki.

"Tehát az Y-kromoszóma képes kijavítani magát" - mondta Scott Hawley, a Kansas Cityben található Stowers Institute for Medical Research munkatársa. "Egyszerre felbukkan egy erőteljes szelektív erő a kromoszóma karbantartására".

Egyszerre véd és pusztít

A felfedezésnek köszönhetően a férfiak terméketlenségével kapcsolatban is sok mindenre fény derült. Például az, hogy sok terméketlen férfi esetében az Y-kromoszóma tükörképes tartományában - ahol a génkonverzió végbemegy - bizonyos részletek törlődnek. Page elmondása szerint minderről sajátos módón az Y-kromoszómának éppen azok a részei tehetnek, amelyek megóvják az Y génjeit, mivel - repetitív természetük miatt - különösen fogékonyak arra, hogy kitöröljék önmagukat, ez pedig terméketlenséghez vezet. "Kétélű fegyver" - mondja Page.

Az is kiderült, hogy az Y-kromoszóma valóban fontos géneket hordoz, és ez megcáfolhatja azt az elképzelést, miszerint a férfiak és a nők különböző hajlamát a betegségekre elsősorban a nemi hormonok különbsége okozza.

Az első teljes részletesen feltárt emberi kromoszóma az ipszilon. Mindehhez több évtizedes kutatómunkára volt szükség, amelynek során a legnehezebb a génsorrend komplikált struktúrájának kibogozása volt, az ugyanis tele van úgynevezett amplikonokkal, azaz ismétlődő DNS-részletekkel. Kizárólag a sorrend nagyon pontos felállításával és az amplikonok összehasonlításával tudták a kutatók megkülönböztetni őket egymástól. Ezt az aprólékos, nehézkes eljárást az emberi génkészlet nagy részénél nem kell használni.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!