Árpád

A Földről származhatna a marsi élet

2005.06.03. 11:38
Életben maradhatnak a Mars felszínén azok a mikrobák, amelyek az űrjárművekkel kerülnek a bolygóra, derült ki a NASA kísérleteiből. A kutatók szerint a marsi élet bizonyítékait kereső expedícióknak esélyük lesz megtalálni azokat a baktériumokat, amiket tulajdonképpen ők cipeltek oda.
A Marson landoló szondák többségét nem sterilizálják hő vagy radioaktív sugárzás segítségével, ezért az űreszközök élő mikrobákat visznek magukkal a Földről. A Mars ritka légköre miatt azonban olyan erős az ultraibolya sugárzás, hogy a tudósok eddig azt gondolták, a potyautas élőlények hamar elpusztulnak. Laboratóriumi kísérletek során a földinél háromszor erősebb marsi sugárdózisok valóban másodpercek alatt végeztek a vizsgált mikrobákkal.

Egy új kutatás szerint viszont egy igen ellenálló baktériumfaj egyedei nemcsak, hogy több percen át elviselik az erős marsi UV-sugárzást, hanem bizonyos feltételek mellett akár órákon át képesek életben maradni. A Chroococcidiopsis nevű cianobaktérium (kékalga) spórái egy milliméteres porréteg alatt 24 órán át, a vizsgálat teljes ideje alatt sértetlenek maradtak.

A jég hátán

Mivel a kísérletet ekkor megszakították, nem derült ki, pontosan mekkora a baktérium tűrőképessége. Ám a kutatók az Astrobiology című folyóiratban megjelent tanulmányukban a New Scientist szerint azt írják, a mikroorganizmusok akár szaporodhatnak is, ha a porrétegen kívül folyékony víz vagy jég is van a közelben.

John Rummel, a NASA szakértője azt mondta, a baktériumok legkönnyebben akkor vethetik meg a lábukat a vörös bolygón, ha az űrjárművek belsejében utaznak a Marsig. Ha például egy Mars-járó egy szikláról lezuhanva összetörik, vagy egy űrszonda a felszínbe csapódik – ahogy az elveszett Mars Polar Landerrel is történhetett –, az addig teljes biztonságban utazó mikrobák kiszabadulhatnak.

Az élet árnyalatai

Andrew Schuerger bolygókutató, a NASA Kennedy Űrközpontjának tudósa szerint a kísérlet eredményei a következő Mars-küldetésekre is hatással lehetnek. Ugyanis kiderült, hogy az élőlények DNS- és klorofill-lenyomatai azután is észlelhetők, hogy az élőlények már elpusztultak, ezért a jövőbeli kutatóexpedícióknak ezt a jelenséget is figyelembe kell venniük. Az élet jelei után kutató Mars-szondáknak meg kell tudniuk különböztetni az élő organizmusok és az elpusztult mikrobák jeleit, mondta Schuerger: „Meg kell bizonyosodnunk arról, hogy marsi életet találtunk-e, vagy pedig a Földről beszállított organizmusokat”.