Natália

Újra létezik az 1918-as halálos influenzavírus

2006.09.29. 10:30
Egy amerikai kutatócsoport azért állította elő az 1918-ban, világszerte ötvenmillió halálos áldozatot követelő influenzavírust, hogy megértse pusztító erejét. Az eredményekből a kutatók arra következtetnek, a vírus azért különösen végzetes, mert kényszeríti a fertőzött szervezetet, hogy elpusztítsa saját sejtjeit.

A jellemzően fiatal felnőttek között pusztító 1918-as világjárványt a kutatók szerint madárinfluenzából származó vírustörzs okozta. Az 1918-as H1N1-vírust azért hozták létre, hogy a tudósok a mai H5N1 vírustörzs elleni harcban hatékonyabb megoldásokat keressenek.

Az új vírussal megfertőzött egerek funkcionális genomelemzése szerint az állatok immunrendszere heves válaszreakciót adott, és a vírus napokkal az egerek halála után is aktív maradt. Mindemellett a vírus jellemző sajátossága szerint az egyedek különböző tüdőbetegségekben szenvedtek, írja a BBC.

Érteni akarják a H5N1-et

"A gyulladás tovább erősíti a vírus hatását, és a hordozó számára még pusztítóbb az eredmény. Az immunrendszer túlzott reakciója miatt sokkal több sejtet pusztít el, mint kellene" - mondta John Kash, a Washington Egyetem professzora, a Nature-ben megjelent tanulmány szerzője.

A kutatás következő lépéseként megismétlik az egérkísérleteket, és az immunrendszer reakcióit elemzik. "Igyekszünk megérteni, miért reagál ilyen erőteljesen. Az 1918-as vírus ismeretén keresztül célzott terápiákat alakíthatunk ki a halálos vírusok, például a madárinfluenza ellen" - fogalmazott a kutató.