Gusztáv

Csavargó fekete lyukat találtak

2005.09.16. 10:45
A fekete lyukak általában galaxisok belsejében találhatók. A Hubble űrteleszkóp azonban egy olyan példányt talált, amely egymagában lebeg az űrben.

Európai csillagászok jelentették szerdán, hogy olyan feketlyukat találtak, amely galaxistól függetlenül lebeg valahol ötmilliárd fényévnyire bolygónktól. A tudósok kvazárok tanulmányozása közben bukkantak az elcsavargott fekete lyukra.

A kvazárok rendkívül fényes, kicsi, a fekete lyukakkal szorosan összefüggő távoli dolgok. A tudomány szerint a kvazárok a fekete lyuk felé zuhanó kozmikus gázból származnak.

A kvazárok vizsgálatának egyik nehézsége, hogy fényük olyan erős, hogy elnyomja a környező galaxis fényét, amelyet így nehéz észlelni. Az európai csillagászok a két teleszkóp segítségével összehasonlították két kvazár fényét egy referenciacsillagéval, így meg tudták különböztetni a kvazár fényét a környező galaxis háttérfényétől.

A kvazárok és fekete lyukak rendszerint óriási galaxisok belsejében találhatóak. A tudósok által a környéken vizsgált 20 kvazárból 19 ilyen volt - egyiküknek azonban nem egy galaxis az otthona.

A csillagászok, akik Hubble űrteleszkóppal és a chilei Nagyon Nagy Teleszkóppal vizsgálták az objektumot, arra a feltételezésre jutottak, hogy a fekete lyuk egy spirális galaxis és egy rendkívül nagy tömegű fekete lyukat tartalmazó egzotikus objektum ütközéséből származhat.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!

Európai körutazások

Izlandi csillagtúra, Skócia felfedezése, a csodás Szicília, és a bajor kastélyok világa.