Árpád
3 °C
12 °C

Száraz fürdőruha a fenékjáró poloskától lesve

2006.11.26. 15:41
Tartományi feltalálói díjat nyertek azok a német tudósok, akik kifejlesztették a vízben is szárazon maradó fürdőruhát. A titkot egy fenékjáró poloska nevű rovatról lesték el, amely életében egyszer jön a víz felszínére, és az akkor megszerzett gázbuborék kitart élete végéig.

A vízben is szárazon maradó anyagot fejlesztettek ki a bonni egyetem kutatói, akik a titkot a fenékjáró poloska elnevezésű rovartól lesték el. Az anyag kifejlesztői elnyerték az egyik tartomány feltalálói díját.

Az új textil négy napig lehet a vízben anélkül, hogy átnedvesedne. A kutatók mindezt egy rovartól, a fenékjáró poloskától lesték el, amely élete során egyetlen egy alkalommal jön fel a víz felszínére, "megfüröszti" testét a levegőben, aztán alámerül, és a vékony gázréteg, ami körülveszi, élete végéig kitart, mint egy burok. A gázfilm mellékhatása, hogy a poloska élete végéig száraz marad.

Van növény, amely két és fél hétig bírja

"Nem ismerünk olyan organizmust, amely nála jobban meg tudná tartani a levegőt" - nyilatkozta Denek Cerman, a bonni kutatóintézet munkatársa. Pedig a természetben egyáltalán nem számít ritkának az a felület, amely nem nedvesedik. Léteznek olyan növények, amelynek a felülete a víz alatt két és fél hét után is légpárnával van bevonva.

A kutatók összesen 25 növény- és állatfajtát tanulmányoztak, hogy melyik tartja meg jobban a levegőt. A fenékjáró poloska potrohának alján sok rövid, összecsomósodott szőrt fedeztek fel, amelynek szálai egymásra simulva a poloska testére szorították a levegőréteget és meggátolták, hogy az onnan eltűnjön.

A tudósok ezek után ezt a mechanizmust alkalmazták a textíliákon is és közben szabadalmaztatták az ötletet. Az általuk előállított új anyag már most tízszer annyi ideig marad szárazon, mint a piacon kapható bármelyik textília, bár igaz, hogy hullámzó vízben a levegőréteg nem tart ki négy napig.

Bikinik varrásához még túl merev az anyag, de a laboratóriumban már készül a következő, rugalmasabb változat. Sőt: készül az a hajó is, amelynek alját olyan akryl lakkal fújják be, amely képes megtartani a levegőt és gázfilmmel beborítani a hajó alsó részét. Egy ilyen hajó tizede annyi üzemanyaggal képes majd közlekedni, mint a mostani vízi járművek - olvasható a Die Welt internetes változatában.