Árpád

A hosszútávfutók utódai vagyunk

2004.11.18. 11:16
A mai ember, az ősember és egyes állatfajták testfelépítésének vizsgálata révén két amerikai biológus arra a következtetésre jutott, hogy a futók leszármazottai vagyunk: erre utal például a hosszú és erős láb, illetve a megnyúlt ínszalag.
A futók, pontosabban a hosszútávfutók leszármazottai vagyunk: ezzel állt elő a Nature című természettudományos folyóirat csütörtöki számában két amerikai biológus, miután összehasonlította a mai ember, illetve ősei és egyes állatfajták anatómiáját.

Sprintfutás

Dennis Bramble, a Salt Lake Cityben működő Utah egyetem kutatója és kollégája, Daniel Lieberman, a Harvard egyetem (Cambridge, Massachusetts állam) tudósa cikkükben azt állítják, hogy az ember felépítését, különösen hosszú és erős lábait annak köszönheti, hogy a faj első képviselőinek hosszú távolságokat kellett futva megtenniük az afrikai szavannákon.

Futniuk a vadászatokon két okból kellett: egyrészt azért, hogy megközelítsék a zsákmányul szolgáló állatokat, amelyeket aztán kövekkel, nyilakkal ejtettek el, másrészt azért, hogy aztán megelőzzék a különböző dögevőket (hiénákat, keselyűket) a tetemnél. Utóbbi azonban sprintfutás volt.

A természetes kiválasztódás eredményeként lett őseink teste egyre inkább alkalmas nem csupán a két lábon járásra, hanem a tartós futásra is. Túlélésük függött a sokkal nagyobb sebesség elérésére képes állatokkal szembeni versenyfutástól.

Megnyúlt ínszalag

A határt mintegy kétmillió éve lépték át a két kutató szerint. Bramble és Lieberman az Homo habilisnak, majd főleg az Homo erectusnak nevezett fajok egyes példányainak csontvázánál talált erre utaló jeleket.

A két biológus nem kevesebb mint 26 olyan anatómiai jellemzőre bukkant, amely a futáshoz való alkalmazkodást tanúsította, ilyen volt például a megnyúlt ínszalag, a lábak felépítése, a törzset stabilizáló izmok stb.

"Ma a futás főleg testgyakorlás és pihenés, de gyökerei visszanyúlhatnak az emberi faj eredetéig. A futás jelentősen hozzájárulhatott az emberi test kialakulásához" - hangoztatja a két kutató.