Miklós

Csillagrobbanás okozta a tömeges kihalást

2005.04.12. 15:23
Egy friss asztrofizikai tanulmány szerint egy felrobbanó csillag gamma-sugárzása miatt pusztult el a tengeri élővilág 60 százaléka 450 millió évvel ezelőtt.

Gamma-kitöréseket a tudomány szerint neutroncsillagok ütközése vagy magukba omló feketlyukká változó csillagok produkálják. Ilyenkor körülbelül tíz másodpercig nagyenergiájú pulzusok röppennek szerteszét.

A csillagászok által észlelt kitörések eddig más galaxisokból származtak, ha viszont a Tejúton söpör végig egy ilyen hullám, az komoly pusztítást okoz.

Végzetes

Adrian Melott, a tanulmány szerzője szerint, egy hatezer fényéven belül bekövetkező gamma-kitörés a földi életet túlnyomórészt elpusztítaná.

"Nem tudjuk pontosan, hogy mikor történt ilyesmi, de biztosak vagyunk benne, hogy megtörtént és nyomot hagyott." - mondja a csillagász.

Egy ilyen gamma-lökéshullám leradírozná a Föld ózonpajzsát, a felszínt pedig megpirítanák a Nap halálos ultraviola sugarai. A számítógépes modellekben az ózonréteg fele hetek alatt megsemmisült és tíz százaléka öt évvel később is hiányott.

A szimuláció alapján kiderült, hogy egy ilyen esemény nyomán tengerfelszín közelében élő planktonok és egyéb kreatúrák kipusztultak, amit ugyancsak megsínylenek a tápláléklánc mélyebben élő résztvevői.

Hol a gamma?

Korábban, a tudósok úgy gondolták, hogy egy jégkorszak okozta az Ordovíciumban bekövetkezett tömeges kipusztulást. Egy gamma-robbanás hasonló következményekkel jár: gyors és masszív pusztítást követően a felszíni hőmérséklet jelentősen csökken.

Az aggódó tudósok csillagászati műholddal szeretnék tovább tanulmányozni a titokzatos gamma-kitöréseket. Mivel hirtelen történnek és rövid ideig tartanak, a tudósok némi szerencsével havonta egy gamma-kitörést észlelnek.

A Nasa májusban tervezi felbocsátani a Swift műholdat, amely egyszerre az égbolt hatodán fürkészi a kitöréseket. Ha minden jól alakul, a műhold heti két-három robbanást kaphat el.