Melinda, Vivien

Feltérképezik a gének funkcióit

2003.02.05. 18:07
Az emberi örökítőanyag bázissorrendjének megfejtése után a kutatók továbbléphetnek: elkezdhetik meghatározni az egyes gének funkcióit. A munkában résztvevő brit és holland tudósok elsősorban a rák kialakulásáért felelős génekre szeretnének rálelni.
A Humán Genom Projekt révén a tudósok már feltérképezték az emberi génkészletet, most a brit Cancer Research UK alapítvány és a holland rákkukató intézet közösen nekikezdett annak munkának, melyben megkísérlik meghatározni az egyes gének funkcióit, írta a BBC.

RNS-interferencia

A feladat megvalósítását az RNS-interferenciának nevezett folyamat felfedezése tette lehetővé. Nagyon leegyszerűsítve, ez az a mechanizmus, mellyel a szervezet "kikapcsol" egyes géneket, hogy így biztosítsa a sejtek normális működését.

Ezt a folyamatot szintetikusan előállított RNS-szekvenciákkal is befolyásolni lehet. A kutatás során több ezer gént iktatnak majd ki egyenként, hogy megnézzék, mi a feladatuk, és van-e valami szerepük a rák kialakulásában. Először 300 génen próbálják ki a módszert, ha sikerrel járnak (ami nagyon valószínű), további 8 ezer gén kerül sorra. A kutatást idővel kiterjeszthetik a teljes emberi géntérképre.

A kutatók olyan sejteket tenyésztenek majd ki, melyekben egy kivételével minden gén normálisan funkcionál, és megfigyelik, hogy ennek a génnek a hiánya hogyan befolyásolja a sejt működését.

Felülírják

A rákkutatás szemponjából különösen fontosak lehetnek azok a sejtek, amelyek a génhiány ellenére is normálisan funkcionálnak. Lehetséges ugyanis, hogy ezek a sejtek valahogyan képesek kikapcsolni az RNS-interferenciát, a betegséget okozó gének ezért a helyükön maradhatnak, és működésbe léphetnek.

"Az emberi DNS szekvenálásában történt hatalmas előrelépések ellenére a legtöbb gén funkciója rejtély maradt. Azonban az RNS-interferencia felfedezésének köszönhetően, úgy véljük, képesek leszünk megoldani a problémát. Ez korábban nem volt lehetséges, mivel a 35 ezer gén közül egyetlenegynek a szerepét meghatározni hihetetlenül nehéz" - mondta Paul Nurse, a Cancer Research UK vezetője. "Meg tudjuk majd mondani azt is, mit kell kiiktatni egy rákos sejtben ahhoz, hogy újra egészséges legyen. Lényegében a gének szintjén győzzük le a rákot" - tette hozzá.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.