Magassági rekordot döntött a napelemes repülő
A Helios, az amerikai űrkutatási hivatal (NASA) napelemes, távirányítású repülőgépe hétfőn délután 28 kilométernél magasabbra jutott, és ezzel megdöntötte a légcsavaros, és a lökhajtásos repülőgépek magassági rekordját egyaránt.
A hatalmas, bumeráng alakú, 82 méteres fesztávú szárnnyal ellátott szerkezet sajátossága, hogy légcsavarral működik, a repüléshez szükséges energiát pedig a napfényből nyeri. Tizennégy properelljének a forgatáshoz napelemtáblák szolgáltatják az "üzemanyagot". A szerkezet 20 mérföldet tesz meg óránként, és huzamos ideig tartózkodhat a világűr peremén - napelemei egy újratölthető akkumulátorban raktározzák az áramot, ezért éjszaka is fent maradhat, és gyakorlatilag addig repülhet, amíg el nem öregedik.
A tervek szerint a későbbiekben a távvezérlésű légi járműt 50 kilométer magasságra is feljuttatják. A gép képes lesz akár fél évet is a levegőben tölteni leszállás nélkül. (Most még csak 14-16 órás kísérletet végeznek vele.) A NASA szakembereinek reményei szerint a Helióst különleges tulajdonságai révén számos területen hasznosíthatják majd, egyebek között - a műholdakhoz hasonlóan - légkörfigyelésre, időjárási előrejelzésre, centiméteres felbontású légi fényképek készítésére, vagy távközlési átjátszó állomásként is bevethetik. A "szegény ember műholdjának" szánják, fejlesztői szerint az 1 millió dolláros szerkezet költséghatékony alternatívája lehet a drága távközlési műholdaknak.
Helios |
A repülőgépet ezúttal is, mint legutóbbi júliusi tesztelésekor, a Hawaii-szigetekről indították. Első, sikeres tesztrepülésén 23 kilométer magasba emelkedett - a magassági rekordok megdöntésén túl a NASA azt is bizonyítani szeretné, hogy a légcsavaros repülés lehetséges a Marson is, ahol az atmoszféra légnyomása megegyezik a Föld fölött 30 kilométerrel mért értékekkel.