Ferenc, Olívia

A hermafroditizmus génje

2001.04.10. 22:42
Kapcsolódó cikkek (1)
David Ornitz és az általa koordinált kutatócsoport azt vizsgálta, hogy miképpen zajlik embrionális állapotban a tüdő kialakulása az egerekben. Eközben megfigyelték, hogy az esetek egy részében egy kapcsolódó génben, az Fgf9-ben (Fibroblast growth factor nine) bekövetkezett hiba nem csak a tüdő kifejlődésében idéz elő zavarokat, hanem nemváltást is okoz.
Az orvostudományban régóta kérdéses, hogy miért fordul elő az Y-kromoszómás , azaz férfi génállományú egyedeknél az, hogy női nemi szerveik alakulnak ki. A probléma a DNS-ben való vizsgálódásra késztette a tudósokat a kétnemű emberek esetében is. A kétneműség 20000 emberből egy esteben fordul elő, viszont közülük is csak 10 százalékban lehetett eddig valamiféle biztos genetikai okot kimutatni.

A felfedezés viszont rávilágított arra, hogy a génhibás egereknél a prosztatamirigy vagy a hím nemi szervek egyáltalán nem alakultak ki, habár Y-kromoszómáikból logikusan ez következett volna. A vizsgált egereknél hím nemi szervek helyett női nemi szervek fejlődtek ki.

1990-ben brit genetikusok, Robin Lowell-Badge vezetésével, rámutattak arra a tényre, hogy az egerekben - és valószínűleg az emberekben is - a férfi nemi jellegért a SRY-gén a felelős, ha pedig ez a gén "megbolondul", a férfi nemi szervek helyett emlők alakulnak ki. A fókuszba került Fgf9 esetében pedig kiemelendő, hogy alapvető szerepe van a herék fejlődéséhez vezető sejtosztódás beindulásában.

Ezek szerint tehát mindenképpen az Fgf9, illetve a sejtek jelzéskibocsátása körül kell vizsgálódni, és ha minden jól megy, akkor ezt a teóriát az emberekre is lehet alkalmazni, megoldva ezáltal a hermafroditizmus rejtélyét. A SRY-felfedező Robin Lowell-Badge is rendkívül izgalmasnak és jelentősnek értékelte Ornitzék kutatásait.