Vilma
-7 °C
4 °C

Ötezer kilométer 262 forintból

2005.06.27. 16:18
Svájci kutatók által épített ultrakönnyű jármű nyerte meg a vasárnap rendezett ECO-maratont. Az üzemanyagcellás PAC-Car 1,07 gramm hidrogénnel tette meg a kitűzött 20,68 kilométeres távot. Ez energiafogyasztás szempontjából annyit tesz, mintha egy liter benzinnel eljutott volna Budapestről Madridig, majd vissza.
A zürichi műszaki főiskola (ETH) kutatói által épített speciális jármű világrekodrot állított fel a franciaországi Ladoux-ban működő kísérleti pályán. Nem több mint 1,07 gramm hidrogén kellett neki 10 kör megtételéhez a 2067,8 méteres pályán. Átszámítva ez annyit jelent, mintha egy liter benzin felhasználásával 5134 kilométeres távolságot tett volna meg, közölte az ETH.

A 30 kilogrammos önsúlyú PAC-Car üzemanyagcellát használ, amely hidrogénből közvetlenül képes elektromos energiát kinyerni. Ezzel aztán két villanymotort hajtanak. A kísérleti jármű nem bocsát ki káros anyagot, csak tiszta vizet.

Nyolc literrel a Föld körül

#alt#
PAC-Car és csapata
A fogyasztási rekord egyúttal azt jelenti, hogy ha hidrogén helyett benzint használna a jármű, mindössze nyolc liter üzemanyag felhasználásával elméletileg képes volna megkerülni a Földet. A PAC-Car a rekordot a kisfogyasztású járműveknek kiírt ECO-maratonon állította fel, egy füst alatt megnyerve a versenyt, emlékeztet az ETH közleménye.

A főiskola kutatói azt a célt tűzték ki maguk elé, hogy olyan járművet építsenek, amely a lehető legkevesebb üzemanyagot igényli, vagyis az elérhető legjobb hatásfokkal használja fel az energiát. Az ECO-maraton előselejtezőin legjobban teljesítő huszonöt jármű mehetett el Ladoux-ba. A több mint két kilométeres pályán a legnagyobb szintkülönbség 479 centiméter.

Lányok vezették

A PAC-Car építéséhez támogatást nyújtott a svájci energiahivatal, a Paul Scherrer intézet, a francia Valenciennes Egyetem és több ipari vállalat. A projekten mintegy húsz gépész szakos diák is dolgozott. A járművet a rekordkísérlet során két hölgy vezette, akik szintén a főiskola diákjai.

Az ETH mérnökei a jármű építésénél felhasználták az üzemanyagcellák, az aerodinamika, a könnyűszerkezetek építése és a vezérlési, illetve hajtási rendszerek területén elért legújabb eredményeket. A PAC-Cart a rekordkísérletet megelőzően behatóan tesztelték.

A svájci kutatók reményei szerint a projektből több ötlet átkerülhet az utcai járművekbe. Ezek hozzájárulhatnak, hogy csökkenjen a személyautók fogyasztása és károsanyag-kibocsátása, írta közleményében az ETH.