Mária

Tíz éves a Hubble űrteleszkóp

2000.04.27. 20:25
Kapcsolódó cikkek (1)
Több mint tíz év kellett hozzá, hogy az álom megvalósuljon, és a csillagászok végre az űrben keringő teleszkóp segítségével vizsgálhassák az univerzumot. Az ötlet nem új keletű, a tudósok már régóta vágytak egy olyan eszközre, amelynek segítségével a légkör zavaró hatásait kizárva tudják vizsgálni a csillagokat, a furcsa csak az, hogy ilyen sokáig tartott létrehozni.

A HST története

A Hubble űrteleszkóp10 év
1927-31 között fedezte fel Edwin Hubble, hogy a galaxisok távolodnak egymástól. Ezzel a felfedezéssel jutottak el a tudósok az ősrobbanás elméletéig, mely szerint a világegyetem egy kis helyen összepréselt anyagból, robbanással jött létre. És innentől egy fontos kérdés került előtérbe; az univerzum kora. A csillagászok régóta szeretnék megtudni, hogy mennyi ideje létezik a világegyetem, ehhez jutottak egy lépéssel közelebb, mikor a Hubble Űrteleszkóp építésébe fogtak.

1920-ban Hermann Oberth az űrutazás úttörője egy olyan teleszkóp terveit vázolta fel, amely a Föld körüli pályán keringve kutatja a világegyetemet. Az 50-es és 60-as években több terv is készült, de egyikből sem lett semmi. De a 70-es években beindult egy terv, és az egész tudóstársadalom egy űrbéli teleszkópról kezdett beszélni. A készüléket Hubble-nak keresztelték el, a tudós tiszteletére. Habár mérete földi társai alatt maradt mégis sokkal messzebbre volt képes ,,látni", és azzal kecsegtetett, hogy végre felbecsülheti az űr méretét.

A névadó

Edwin Hubble amerikai asztrofizikus 1889-1953-ig élt. Ő volt az első, aki feltételezte, hogy a sajátunkon kívül létezik még több galaxis is. Valamint először mondta ki, azt a ma már bizonyított elméletet, hogy világegyetemünk tágul.

A teleszkóp tervezett felbocsátását sajnos el kellett halasztani az 1986-os Challenger katasztrófa miatt. A Hubble-nak évekig kellett várnia, a világ legnagyobb, minden szennyeződéstől mentes helyiségében, hogy végre pályára állhasson. Míg végül 1990. április 24-én, azaz pontosan tíz éve a Discovery legénysége útjára bocsátotta a Föld körül.

Minden kezdet nehéz

1995-ben a Hubble készítette fénykép
Egy valóra vált álom, ez jellemezte a Hubble-t. Csillagászok hada figyelte lélegzetvisszafojtva felvételeit, legyen az akár egy szupernova, vagy egy szonda becsapódása a Jupiterre. De sajnos semmi sem tökéletes, a pályára állás után két hónappal fedezték csak fel, hogy a távcső rosszul fókuszált a tükör rossz csiszolása miatt, ezért kamerái nem készíthettek tiszta képeket. Újabb három évet kellett várni, mire néhány űrhajósnak sikerült kijavítani a problémát. De ezután már semmi sem állhatott a haladás útjába. A Hubble megkezdte 20 évig tartó küldetését az űrben.

Ez a küldetés rendkívül sokat jelentett a tudomány világában, hiszen ember még sosem kaphatott ilyen képet a világegyetem működéséről, és még sosem járt ilyen közel ahhoz hogy megfejthesse keletkezésének titkát. Ahogyan David Leckrone, a NASA kutatója mondta; ,,Azóta, hogy Galilei 1609-ben egy kis távcsövet az ég felé fordított, nem forradalmasította még semmi ennyire az ember világról alkotott képét." A Hubble sok olyan eseményt fényképezett le, melyek segíthetik megérteni az univerzum keletkezését, és megbecsülni annak korát.

Hubble történelem

1977 - Megkezdődik a Hubble tervezése
1985 - Elkészül a Hubble, az első űrteleszkóp
1990 április 24 - pályára állítják a teleszkópot
1990 május 18 - a Hubble az első felvételeket sugározza
1993 - űrhajósok korrekciós optikát helyeznek fel
2000 április 24 - 10 éve úton a Hubble
2010 - A Hubble küldetésének tervezett vége

Az Abell 2218 nevű galaxis halmazról készített felvételein először láthatta emberi szem tisztán, amint egy hatalmas tömeg gravitációs ereje eltéríti a fényt. Ez a kép bejárta a szakmát és a világsajtót is, lenyűgözve mindenkit, a professzortól kezdve az amatőr csillagászig. De az Abell 2218-ről készült felvételek nem az egyedüliek, amelyek bámulatra méltóak. Más csodálatos fotók is készültek a Sas csillagködről készült felvételek egy olyan por- és gázfelhőt örökítenek meg, amelyben csillagok formálódnak. Ez a kép már nemcsak a szakmabelieket és a műkedvelőket ragadta meg, hanem még a csillagászathoz kevésbé értő laikusokat is, fantasztikus színei, alakzatai mintha egy megkomponált festmény részei lennének. Ezeken kívül a Hubble megörökítette csillagok halálát is, szupernóvákat és azok következményeit fotózva szolgált új információkkal a kutatók számára.

A HST eddigi mérlege

13670 vizsgált objektum
271000 megfigyelés
2600 a Hubble megfigyelésein alapuló tudományos tanulmány

De ha a Hubble-nek van feladata, az az, hogy kiderítse, mennyi idős is az univerzum. A Hubble felbocsátása előtt a tudósoknak problémát jelentett a világegyetem pontos nagyságának és korának meghatározása. Mára már a HST adatainak birtokában bátrabban tippelhetnek, de még most is csak tippelhetnek, hiszen a végső megoldástól még távol van a tudomány. A jelenlegi kutatások csupán 10%-os pontossággal tudják megbecsülni az univerzum korát, mely az adatok birtokában körülbelül 13,7 milliárd év lehet.

A modern tudomány csodája

HST tények

Megépítése 1,5 milliárd dollárba került. 5 emelet magas és 12,5 tonna súlyú. Pályája 600 kilométerrel a Föld felett ível. Óránként 28000 kilométert tesz meg.

A Hubble kétségkívül egyike a modern tudomány csodáinak - mondta David Leckrone, és ezzel az állítással senki sem szállhat vitába. A Hubble névadójának minden elméletét igazolta, és a tudósok még nagyobb jelentőségű felfedezéseket jósolnak a következő 10 évre. De már nem állnak meg itt, hiszen tervezik a következő, még nagyobb és jobb űrteleszkópot. A Hubble utódja elvileg az űr olyan területeit is megmutathatja, amelyek ez idáig látótávolságon kívül estek. Martin Ward professzor, a teleszkópot tervező csoport vezetője szerint az új készülék segítségével közelebb kerülhetnek annak megállapításához, hogy vajon létezik-e élet a Földön kívül. Habár valószínűleg nem talál a Földhöz hasonló bolygót, mivel azok kicsik, elképzelhető, új Jupiter típusú égitestek felfedezése.

Fergeteges Szilveszter

Fantasztikus szilveszteri vacsorával, hajnalig tartó bulikban, ismert sztárokkal töltheti el az év utolsó éjszakáját.