Ferenc, Olívia

A sejtöregedést is tanulmányozzák a Nemzetközi Űrállomáson

2002.11.05. 10:00
A Nemzetközi Űrállomásra múlt pénteken megérkezett három űrhajós hétfőn megkezdte tudományos kísérleteit. Többek között a kozmikus sugárzás és a súlytalanság emlősökre gyakorolt hatását tanulmányozzák majd, hogy új ismereteket szerezzenek a sejtöregedés folyamatáról, amely például olyan betegségek kialakulásáért felelős, mint az Alzheimer- vagy a Parkinson-kór.
Az orosz földi irányítóközpont tájékoztatása szerint Szergej Zaljotyin és Jurij Loncsakov orosz, illetve Frank De Winne belga űrhajós jól érzik magukat, és nekikezdtek útjuk egyik feladatának, a tudományos kísérleteknek.

Mentőhajó-csere

Szojuz TM-34
A három űrhajós november elsején, pénteken reggel érkezett a Szojuz TMA-1 jelzésű orosz űrhajó fedélzetén a Föld körül keringő Nemzetközi Űrállomásra (ISS). Tudományos és műszaki berendezéseket is szállítottak az űrállomásra, fő feladatuk azonban az, hogy lecseréljék az ISS jelenlegi mentőhajójaként szolgáló Szojuz TM-34-et, s azzal térjenek vissza a Földre, helyette otthagyva a következő fél évben azonos funkciót betöltő Szojuz TMA-1-et. A vizsgálatokat november 9-ig kell elvégezniük, a tervek szerint az űrhajósok másnap visszaérkeznek a Földre.

Biológia és anyagvizsgálat

Az orosz-belga trió 11 napos útja programjában tudományos kísérletek is szerepelnek: 23 különböző - biológiai, élettani és anyagvizsgálati - kísérletet szándékoznak végrehajtani. Az asztronauták többek között a kozmikus sugárzás és a súlytalanság emlősökre gyakorolt hatását tanulmányozzák, hogy új ismereteket szerezzenek a sejtöregedés folyamatáról, amely például olyan betegségek kialakulásáért felelős, mint az Alzheimer- vagy a Parkinson-kór.

Megfigyelik továbbá, hogy a súlytalanság milyen változásokat eredményez a csontképzés folyamatában, hogy ezzel a tudással ki lehessen egészíteni a csontritkulás kezelésére alkalmazott terápiás módszereket - jelentette az AFP. Az űrhajósok tanulmányozni fogják az űrállomáson tenyésző baktériumokat és azokat a mikroorganizmusokat, amelyeket a jövőben a hulladékok újrahasznosításában szeretnének felhasználni.

Utazás aggodalom nélkül?

Utazása előtt sose feledkezzen el utasbiztosításáról!