Natália

Agykárosodás ellen hatékony az 'ír kávé-injekció'

2003.04.15. 17:34
A szélhűdés áldozatai egy koffein-alkohol koktéllal csökkenthetik az agykárosodás kockázatát. Ennek ellenére a kutatók nem még senkinek sem javasolják az ír kávén alapuló öngyógyítás elkezdését.
A kísérleti stádiumban lévő caffeinol gyógyszer hatóanyaga körülbelül két csésze erős kávé és egy feles hatásának felel meg, melyet ír kávé néven rendelhetünk jobb helyeken. A houstoni Texas Egyetem orvosi karának kutatócsoportja felfedezte, hogy a mesterségesen kiváltott szélütésben szenvedő patkányoknál a koktél 80 százalékkal csökkenti az agykárosodás kockázatát.

Biztonságosnak tűnik

James Grotta idegsebész és kollégái már azt is bebizonyították egy kisebb tanulmányban, hogy a caffeinol biztonságos: olyan pácienseken próbálták ki a koktélt, akiknek az agyában egy elzáródott artéria okozott szélhűdést. Grotta elmondása szerint a pácienseknél az állati kísérletekben alkalmazott dózisnál kevesebb caffeinol is hatékony védelmet nyújtott.

Martin Brown, a University College London munkatársa és a szélütéses gyógyszerek szakértője úgy véli, hogy ez nagyon érdekes megközelítés, de még meg kell vizsgálnunk a klinikai kísérletek eredményeit. Brown bátorítónak tartja, hogy embereknél is bevált a gyógyszer, ugyanis számos esetben az állatkísérletekben használt dózist az emberi szervezet már nem képes elviselni.

Nem tudják hogyan véd

A kutatók egyelőre nem tudják, hogy a caffeinol miként védi meg az agyat a szélütés után, de a kísérletekből kiderült, hogy önmagában sem a koffein, sem az alkohol nem fejt ki pozitív hatást, sőt, ez utóbbi még nagyobb rombolást okoz.

Az alkohol köztudottan tágítja az ereket, a koffein szintén hat az erekre a migrén kezelésekor, mondta el Brown a New Scientist-nek. Szerinte a két anyag kombinációja azokra a káros biokémiai reakciókra lehet hatással, amely a sejtekben keletkeznek a szélütés során.

Grotta kollégája, Roger Strong tudatában volt annak, hogy a mérsékelt alkoholfogyasztás csökkenthetik a szélütés által okozott károsodás mértékét, ezért a kutatók különböző anyagokkal próbálták párosítani. A kutatócsoport most a páciensek egy nagyobb csoportján fogja letesztelni a gyógyszer hatékonyságát. A caffeinolt más kockázatcsökkentő módszerekkel is kombinálni fogják, például lehűtik a páciens agyát az agykárosodás csökkentéséhez.

A caffeinolt azok a páciensek is szedhetik, akik vérrögök keletkezése ellen szednek különböző gyógyszereket, hogy elősegítsék az agy véráramlását. A kutatók ugyanakkor arra hívták fel a figyelmet, hogy naponta egy ír kávé elfogyasztásával nem lehet csökkenteni a szélütés előfordulásának kockázatát.