Natália

Negyedmilliárd éve aszteroida ütközött a Földnek

2003.11.21. 16:09
Legújabb kutatások szerint a 66 millió évvel a dinoszauruszokat kipusztító meteorit becsapódása előtt jóval pusztítóbb ütközést vészelt át a földi élővilág. A 251 millió évvel ezelőtt történt katasztrófa teljesen eltörölte az életet a Föld színéről. A lehetséges okok utáni vizsgálatok nagy erőkkel folynak, hiszen a kutatók szeretnék előre látni a várható katasztrófákat.
A tudósok ma már abból indulnak ki, hogy a Földön öt nagy és mintegy húsz kisebb globális katasztrófa történt. A tudományos élet abban viszont nem ért egyet, hogy mi vezethetett a növény- és állatvilágban, a szárazföldön és a vizekben is ilyen tömeges méretű kihaláshoz, emlékeztet a Neue Zürcher Zeitung.

Csak a dinoszauruszok kihalásában kapcsolatban 1842 és 1990 között kereken száz elmélet született. Ma már elfogadottnak számít az a vélemény, hogy nem minden kihalási periódust okozta ugyanaz a kiváltó ok, és egy-egy alkalommal több faktor is együttjátszhatott.

Megugrik a só, a víz, vagy a bazalt

A klasszikus hipotézisek közé tartozik a tengerszint jelentős ingadozása, a klímaváltozás, az óceánok sótartalmának megváltozása, a földkéregből előtörő hatalmas, bazalttá szilárduló lávatömegek, illetve az űrből érkező sziklák becsapódása.

Ezen kívül újabban ismét felelevenítik az óceánokból feltörő metánfelhők illetve az átmenetileg megugró gammasugárzás lehetőségét. Utóbbit a Földtől néhány ezer kilométerre bekövetkezett kozmikus robbanás válthatta volna ki.

Eltemetett fémek

A legújabb eredmények szerint meteoritok becsapódása okozhatta 251 millió évvel ezelőtt a Földön akkoriban élt élőlények 90 százalékának kipusztulását. Erre utalnak legalábbis azok a szokatlan fémmaradványok, amelyeket amerikai kutatók kőzetmintákból nyertek, írta a Globe and Mail

Az antarktiszi Graphite Peak mintegy 250 millió éves kőzetrétegében a Rochester egyetem kutatócsoportja Asish Basu vezetésével fémek megdöbbentő nyomaira bukkant. Összetételükben ezek a gyakorinak számító chondrite típusú meteoritokra hasonlítanak.

Megelőzte a kihalást

A kőzetminták egyike ezen kívül olyan ritka fémek nyomait tartalmazta, amelyek Dél-Kínában, azonos korból származó rétegekben talált nyomokra hasonlítanak, írják a kutatók a Science folyóiratban megjelent tanulmányukban.

A Földön előforduló fémércekkel semmilyen kapcsolatba nem hozhatók ezek a minták. Ezen kívül a jelek arra utalnak, hogy nem sokkal a 250 millió évvel ezelőtt bekövetkezett tömeges kihalás előtt jelentek meg a lerakódásokban.

Mint a dinoszauruszoknál

Basu és kollégái ezért úgy vélik, hogy a fémnyomok olyan meteoritok maradványai, amelyek a becsapódásukkal váltották ki teljes fajok eltűnését.

A krétakori, 65 millió évvel ezelőtti hasonló tömeges kihalásért, amelyben például a dinoszauruszok eltűntek a Földről, szintén meteoritok tehetők felelősség.

A vulkán nem játszik

Az eddig mérlegelt lehetséges okok közé a klíma vulkánkitörés által okozott felmelegedése tartozott. Ez viszont valószínűleg még a tömeges kipusztulás előtt bekövetkezett, írja egy másik kutatócsoport a Science hasábjain.

A Hawaii egyetemen dolgozó Greg Ravizza a nevezetes vulkánkitöréseket izotópvizsgálatok alapján több százezer évvel a dinoszauruszok kihalása előttre teszi. Ez annyit jelent, hogy ez a magyarázat a kevésbé valószínűek közé kerül.