Mária

A munkahét befolyásolja az időjárást

2003.09.27. 12:13
Néhány kutató szerint az időjárásváltozás összefüggésbe hozható a munkahét világszerte alkalmazott rendszerével, ahol öt munkanapot két pihenőnap követ. Mindez erősen alátámasztja azt a feltételezést, mely szerint az emberi tevékenységek nagy hatással vannak a klímaváltozásra.
A Proceedings of the National Academy of Sciences hasábjain publikált tanulmány szerint a napi hőmérsékletingadozás heti ciklusonként, közvetlenül az emberi tevékenység hatására változik. Piers Forster és Susan Solomon, a Nemzeti Óceán- és Légkörkutató Intézet (NOAA) munkatársai azokat az adatokat elemezték, amelyet a világban található szárazföldi mérőállomások az utóbbi negyven évben gyűjtöttek össze.

A városokban más

A kutatók a több mint tízezer állomás által rögzített adathalmazból kiszámolták a naponkénti legmagasabb nappali hőmérséklet és a legalacsonyabb éjszakai hőmérséklet különbségét, az úgynevezett naponkénti hőmérsékleti tartományt (DTR). A kutatók megállapították, hogy az Egyesült Államokban az állomások több mint 35 százalékánál jelentős különbség volt a hétvégi DTR és a hétköznapi DTR között, írta a Scientific American

Néhány városban (különösen a tengerpartok mentén) a hétvégeken magasabb volt a DTR, mint hétköznap, ugyanakkor a kontinens középső területein ennek az ellenkezőjét tapasztalták. Forster és Solomon szerint Észak-Amerikán kívül sokkal kisebb volt a "hétvégi hatás".

Nem természetes

A tudósok megpróbálták kitalálni, hogy a hőmérséklet esetleg 28 napos ciklusonként (ami a Hold befolyására utalna), vagy véletlenszerűen változik-e, de a kutatók semmit sem találtak, szerintük kizárólag heti ciklusokról van szó. Mivel a természetben nagyon ritkán fordulnak elő heti ciklusok találni, a megfigyelt ingadozást nagy valószínűséggel az emberi tevékenység okozza.

A kutatók szerint a hétvégi hatás elsősorban az atmoszférában megtalálható aeroszolokkal van összefüggésben, de más szennyező folyamatokat sem lehet kizárni. A szerzők szerint az adatok alátámasztják azt az álláspontot, mely szerint az ember tevékenység által okozott szennyezőanyag-kibocsátás fontos szerepet játszik a klímaváltozásban.