Ambrus

Házimacskát klónoztak Texasban

2002.02.15. 11:30
Texasi kutatók állítása szerint a világon elsőként sikerült házimacskát klónozniuk. A szigorúan titkos projekt a texasi A&M egyetemen folyik CopyCat név alatt. A segítségével feltárulhat a jövő klónozott háziállatainak jövedelmező piaca.
Cc "szüleivel", Mark Westhusinnal és Tae Younggal
Amerikai kutatók a világon először szaporítottak klónozással házimacskát. A szigorúan titkos projekt "eredménye", egy Cc (másolat) nevű teknőctarka kiscica december 22-én született, és jelenleg is kiváló egészségnek örvend.

Házikedvenceket klónoznának jó pénzért

Az egyetem egyik szóvivője hangsúlyozta, hogy a klónozott állat kísérleti célokat szolgál. A Wall Street Journal szerint a macskák és más háziállatok klónozását célzó kutatásokat a 81 éves John Sperling 3,5 millió dollárral támogatta. Sperling jó üzletet lát a gazdag állattartók kis kedvenceinek klónozásában.

Klónkutya még nincs

A Cc nevet viselő macskát egy teknőctarka felnőtt állatból vett sejtből hozták létre. Ugyanazt a sejtmagot lecserélő eljárást alkalmazták, amelyet Dolly, a klónbirka esetében Edinburghban már sikerrel kipróbáltak. A texasi kutatók korábban sikertelenül próbáltak kutyát klónozni, de a házimacskával végül megszerezték az elsőséget.

A texasi A&M állatorvos-tudományi intézetének kutatói Mark Westhusin vezetésével egy felnőtt macska petefészkéből származó sejt magját egy magjától megfosztott petesejtbe ültették. A genetikai örökítőanyag a kifejlett sejtből a petesejtbe került. Amikor ez embrióvá alakult, egy pótanya méhébe ültették.

A december 22-én császármetszéssel világra jött Cc születésétől fogva élénk és teljesen normális kiscicának tűnik - írta egy jövő héten megjelenő cikkében Mark Westhusin.

Azonos génállomány, eltérő bunda

Cc és nevelőanyja
Bár a macska klón, a bundája más mintázatú, mint a donor állaté volt. Más genetikailag egyforma, de különböző színű állatoknál is megfigyelték, hogy eltérő tud lenni a külső pigmentáció. Ennek oka, hogy a többszínű állatoknál a színezet kialakulása nem pusztán genetikai alapokon nyugszik. A genotípuson kívül fejlődésbeli okok is hatással vannak rá - írta a tudós.

A kísérletek során összesen 87 embriót ültettek be 8 nősténymacskába, és csak egyetlen sikeres terhesség alakult ki. A kutatási eredményekről a publikáció a Nature tudományos folyóirat következő számában jelenik meg.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Felfedeznéd Portugáliát?

Itt a remek alkalom, hogy megismerd. Beszámolók, fotók - böngéssz!