Sára, Márió

Az emberben tuningolja magát a kolera

2002.06.12. 10:03
Az emberi emésztőnedvek aktiválják a kolerabaktérium néhány génjét, és a mikrobák fertőzőképessége ezáltal több százszorosára erősödik. Erre az eredményre jutottak a bostoni Tufts egyetem orvosi karának kutatói a bangladesi Dhaka-ban 2001 áprilisában bekövetkezett kolerajárvány idején begyűjtött Vibrio-cholerae baktériumok vizsgálata során.
Az amerikai tudósok a Nature folyóirat hasábjain számolnak be a meglepő felfedezésükről, annak a reményüknek hangot adva, hogy lehetségessé válhat a kolera elleni oltóanyagok és diagnosztikai eljárások továbbfejlesztése.

A kolerával fertőzött betegek székletében a baktérium tíz fontos génje aktív, míg a laboratóriumi mikrobákban inaktív - mondta a kutatást vezető Andrew Camilli. Az újonnan bekapcsolt gének közül néhány abban támogatja a kórokozót, hogy tápanyagokat vegyen fel, mások a mozgását segítik.

Néhány gén a jelek szerint azt okozza, hogy a baktérium fertőzőképessége a 200-700-szorosára erősödjön. Legalábbis erre utalnak az egereken végzett kísérletek. Az erősödés oka még nem tisztázott, de gyanítható, hogy a gének által termelt fehérjék állhatnak a háttérben - mondta James Kaper mikrobiológus, a Baltimore-i oltóanyag fejlesztő központ munkatársa.

Hatástalan oltóanyagok

Ezek a fehérjék ideális célpontjai lehetnének az oltóanyagoknak. Kaper azt gyanítja, a jelenlegi kolera oltóanyagok jórészt azért hatástalanok, mert laboratóriumi baktériumokból fejlesztették őket.

A Bangladesben felbukkant V.-cholerae még öt órával a fertőzött szervezetből kikerülés után is rendkívül fertőző volt. Ezzel maximális annak az esélye, hogy újabb embereket fertőz meg. Az emberek a baktérium számára kiváló növekedési környezetet, és tökéletes szállítórendszert jelentenek - foglalta össze a kolera érveit Andrew Camilli.

A V.-cholerae baktériumok évente mintegy 100-300 ezer embert fertőznek meg világszerte. A hasmenéses és hányásos tünetek minden századik beteg halálát okozzák, a kiszáradás miatt. Bár maga a kiszáradás könnyen kezelhető, a kolera az alacsony higiéniai színvonalú országok egyik legnagyobb problémájának számít.

A jelenlegi oltóanyagok csak részben hatásosak, sőt néhány országban a mellékhatásaik miatt tiltólistán is vannak. A baktérium állóvizekben él, és csak lassan szaporodik. Az emberi szervezeten belül azonban robbanásszerűen szaporodik, a beteg székletének egy milliliterjében akár 100 millió kórokozó is előfordulhat.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.