Natália

Elmebajnok kolibrik

2006.03.14. 16:00
Az alig három gramm súlyú kolibrik esetében bizonyítható az intelligencia és az emlékezőképesség, állapították meg kanadai kutatók. A madarak rizsszemnyi agya aszerint időzíti a táplálkozó körutat, hogy melyik virág milyen gyorsan termeli újra a nektárját.

Az élelemforrások feltöltődési üteme megmarad a kolibrik emlékezetében. Az alig háromgrammos madarak képesek megtanulni, hogy az egyes virágok milyen gyorsan termelik újra a nektárt, és a látogatásaikat ennek megfelelően időzítik.

A kolibrik miniatűr, alig rizsszemnyi agyuk ellenére intelligensebbek az eddig gondoltnál. A Journal for Current Biology szaklapban megjelentetett tanulmány szerint pontosan emlékeznek arra, hogy hol és mikor vettek legutóbb nektárt magukhoz.

Ez alapján igazolható, hogy az eddig feltételezettnél bonyolultabb emlékezőképességgel rendelkeznek, idézte a Der Spiegel Andrew Hurly, a nyugat-kanadai Lethbridge egyetem biológusának szavait.

Megtelő művirágok

Hurly és kutatócsoportja három rozsdabarna hím kolibrit követett nyomon a Rocky Mountains hegységben a nyári vonulás idején. A biológusok megfigyelték, ahogy a parányi madarak milyen gyakran keresték fel a cukros oldattal töltött művirágokat.

A virágok fele minden tíz percben, a másik fele minden 20 percben töltődött újjá. A kutatók legnagyobb megdöbbenésére a madarak mindig a megfelelő időpontban keresték fel a soron következő virágot.

Nincs idő hibázni

Korábbi laborvizsgálatok hasonló eredményre jutottak. De ez volt az első alkalom, hogy a kolibrik viselkedését a szabadban figyelték meg, ahol a figyelmüket könnyebben tereli el a környezetük.

Andrew Hurly szerint a kolibrik kiváló emlékezőtehetsége a túlélési ösztönnel magyarázható. Mivel a parányi madarak a nyári Mexikóba vonulásuk során 1500 kilométert tesznek meg, egyszerűen nem engedhetik meg maguknak, hogy az élelem keresése során időt és energiát pazaroljanak.