Vilma

'Élő kövület' az Indiában talált béka

2003.10.16. 16:58
A dinoszauruszokkal egyidős békafajt találtak Indiában belga kutatók. A kövér, sötétlila bőrű, hegyes orrú békára Dél-India hegyei között bukkant Franky Bossuyt, a Brüsszeli Szabadegyetem kutatója, és kollégája, S. D. Biju. A mindössze hét centiméteres Nasikabatrachus sahyadrensis legközelebbi rokonai többmillió éve kihaltak, így a fajt új családba sorolták a kutatók.
Az új állatfajt a Nature folyóirat csütörtökön megjelent számában írták le először a kutatók. A Nasikabatrachus sahyadrensis névre keresztelt békát a Nyugati Ghats-hegységben találták a tudósok, mely egyike a világ nyolc, legtöbb állat-és növényfajnak otthont adó helyének.

Két hét a felszínen

Fotó: S. D. Biju
A béka magányos életmódot folytat, az év nagy részét földbe ásott gödrében tölti, és csak a monszunidőszak elején bújik elő, hogy párosodjon. "Csak lerakja petéit a közeli tócsákban, és máris eltűnik" - nyilatkozott Bossuyt. Az állat erős mellső lábaival és orrával ássa meg a gödröt, melyben évente 50 hetet tölt.

Távolba szakadt rokonok

Az állat DNS-elemzése során kiderült, hogy legközelebbi rokonai a Sooglossidae családba tartozó békák, melyek a Seychelle-szigeteken élnek. Indiát és a Seychelle-szigeteket jelenleg háromezer kilométernyi sós tengervíz választja el egymástól, ám többmillió évvel ezelőtt a két ország egyetlen hatalmas kontinensen terült el. A Gondwana őskontinens Dél-Amerikát, Afrikát, Indiát, Madagaszkárt és a Seychelle-szigeteket, Ausztráliát és az Antarktiszt is magába foglalta.

A tudósok szerint a békák családfája 230 millió éve ágazott le, a most felfedezett faj pedig 130 millió évvel ezelőtt, Gondwana keleti részének leszakadásával hozott létre új ágat a családfán.

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.