Árpád
-1 °C
9 °C

Vizet az üzemanyagba?

2003.08.14. 11:45
Nyugat-Európa több országában első hallásra meghökkentő újítással próbálják az olajcégek és a szállítási vállalatok csökkenteni a nehéz dízelmotorok légszennyezését. Az utóbbi években áttörést értek el a 10-15 százaléknyi vizet tartalmazó stabil emulziós üzemanyagok terén. A magyar szabvány minőségi megfontolásokból és a csalások kizárására tiltja a vizet.
Angliában olyan dízelt hoztak forgalomba, amely oldott állapotban tartalmaz vizet és ezzel lenyúlják az autósokat, mert a higított üzemanyagot rendes árban mérik ki, állította az Indexnek egy ott élő autós. Elmondása szerint a csalásra semmi jel nem utal, a motorok viszont szétrozsdásodnak.

A BP körülbelül másfél éve állapodott meg az amerikai Lubrizol adalékgyártóval a PuriNOx adalék használatáról, derül ki a két cég honlapjáról. A PuriNOx segítségével a dízelolajból hónapokig nem csapódnak ki a térfogat 10-20 százalékát adó, rendkívül apró vízcseppek. Ezzel szemben csak 12 órát bír ki a S.I.T. GmbH által forgalmazott mechanikus bekeverő rendszer emulziója, amelyet gigantikus hajómotorok működtetéséhez javasolnak.

Nagy-Britanniában 13 százalék a dízel megengedett víztartalma. Magyarországon az üzemanyagokra vonatkozó szabvány kizárja, hogy a nyomokban mérhetőnél több víz legyen a tankban. Az üzemanyagok adalékolása különben olyan, hogy elejét vegyék a vízzel keveredésnek.

Csökken a szmog

#alt#
Forrás: EPA.gov
Az új eljárás azt célozza, hogy a víz bevitelével a kipufogógázban jelentősen csökkenjen a nitrogén-oxidok (NOx) aránya és a koromrészecskék (particulate matter, PM) mennyisége. Az amerikai környezetvédelmi hatóság (EPA) által előírt tesztben a PuriNOx révén az NOx emisszió 30 százalékkal, a PM 65 százalékkal csökkent.

A Lubrizol mellett a TotalFinaElf is kifejlesztette a saját emulziós dízel üzemanyagát, amelyet Aquazol néven forgalmaznak Franciaországban, és Q-White néven Olaszországban. Valamennyi emulziós dízelből létezik téli változat, és általában -20 fokig garantálják a fagymentességet.

A TotalFinaElf-nél a kutatásokat vezető szakértő hangsúlyozta, hogy sokáig az Aquazol volt az egyetlen dízel üzemanyag, amely megkapta a kaliforniai CARB igen szigorú minősítését. Azóta már a Chevron a Proformix fantázianevű emulziós dízelét, és a Purinoxot is bevizsgálták.

Nő a fogyasztás

A víznek zérus az égéshője, a motorban nem szabadul fel belőle energia, így adott mennyiség bekeverése arányosan csökkenti a motor csúcsteljesítményét. Az erről szóló információt a Lubrizol eldugja a tájékoztatójában, ahogy az sem derül ki egyértelműen, mennyivel fogyaszt többet a motor a higított üzemanyagból.

Az Index által megkérdezett magyar szakértők a nyolcvanas években végzett vizes emulziós tapasztalatokra hivatkozva ragaszkodtak hozzá, hogy a fogyasztás növekedése kompenzálja a bevitt vizet, és nincs nettó nyereség. A TotalFinaElf szakértője viszont azt állította, hogy 15 százalék víztartalom mellett csak 4-5 százalék lesz a túlfogyasztás.

Rozsdáról nem tudnak

A rozsdásodás kérdését minden megkérdezett szakértőnek felvetettük. A Lubrizol és a TotalFinaElf képviselői azt állították, semmilyen hasonló jelenség nem figyelhető meg. A hasonló eljárásokkal viszont az volt a hazai tapasztalat, hogy a kipufogócsőben a nagyobb víztartalom hatására a motorhoz közelebb kerül a vízpára kicsapódási pontja (dew point).

A műszerrel mérhető negatívumok közé tartozik viszont, hogy a PM emisszió tekintélyes részét a rákkeltőnek tartott ultra-finom koromszemcsék adják. Ez az aggály a brit parlamentben is felmerült, amikor a víztartalom adómentességéről vitatkoztak a képviselők.

Olyan mint a tej

A kész emulziós üzemanyag tejfehér színű, illetve a nyomatékcsökkenés is árulkodó, így aligha valószínű, hogy valaki tudtán kívül tankol ilyen dízelt. Ráadásul sima benzinkúton még Nagy-Britanniában sem nagyon fordul elő ez az üzemanyag. A TotalFinaElf viszont azt mérlegeli, hogy 1-2 éven belül a személyautósok számára is elérhetővé teszi az Aquazolt.

Jön a kénmentes

#alt#
Az Európai Unióban érvényes irányelvek szerint a tagállamoknak 2005 januárjában hozzáférhetővé kell tenniük az 50 ppm kéntartalmú benzin és diesel (ULSD) üzemanyagokat. Ezen kívül lépéseket kell tenni az adókedvezménnyel is támogatandó következő szabvány, a 10 ppm kéntartalmú típusok bevezetése felé.

Az Index által megkérdezett szakértők rámutattak, hogy 10 százalékos higítással nem lehetséges töredékére levinni az üzemanyag kéntartalmát, így az emulziós dízel tényleg csak az NOx-emisszió csökkentése szempontjából lehet érdekes. Több szakértő emellett abbeli véleményének adott hangot, hogy a PM emisszió visszafogására a részecskeszűrő az igazi megoldás.

Az adó a tét

Az eddigi tapasztalatok alapján az emulziós üzemanyagnak ott van esélye a bevezetésre, ahol a politika hajlandó lemondani a vízre eső adótartalomról. Ezt eddig Nagy-Britanniában, Franciaországban, Olaszországban és néhány amerikai szövetségi államban sikerült elérni.

A TotalFinaElf Németországban bevizsgáltatta az Aquazolt, és kiváló eredményeket értek el. Viszont az adócsökkentést nem sikerült hozzá kiharcolni. Így viszont már nem versenyképes az új dízel. A forgalmazása ugyanis komoly előkészületeket igényel, külön csővezeték, külön tartályok és tartálykocsik kellenek.

Nem árt az új motoroknak

A dízelmotorok ráadásul nem tankolhatnak vegyesen a hagyományos és az emulziós üzemanyagból. A Lubrizol leírása arra is emlékeztet, hogy a centrifugális üzemanyagszűrők, és az üzemanyag optikai tulajdonságait használó érzékelők egyes motorokon gondot jelenthetnek.

Az új technológia viszont teljességgel kompatibilis a legújabb részecskeszűrőkkel és oxidációs katalizátorokkal, ígérik az olajvállalatok. Arra viszont ügyelni kell, hogy az emulziós üzemanyag hajlamos magával vinni az üzemanyagrendszerben az évek során felhalmozódott üledéket, így az első néhány tankolás után az üzemanyagszűrőt mindenképpen cserélni kell.

Kedvezmény Londonban

A brit BP Aspira néven forgalmazza az emulziós dízel üzemanyagot, főként flottákat üzemeltető cégek számára. Londoni busztársaságok, például az Arriva már évek óta üzemeltetnek ezzel az üzemanyaggal buszokat.

Bár a "vizes dízel" Nagy-Britanniában sem olcsóbb, mint hagyományos változat, a szállítócégek számára biztatást jelent, hogy segítségével felmentést kaphatnak a londoni belvárosi behajtási adó alól.

A hazai helyzet

Kutatási engedély nélkül Magyarországon senkinek nem javasolható, hogy házilag bekevert emulziós üzemanyaggal jelenlen meg a közutakon. Az adótörvények előírásai alapján a vám- és pénzügyőrség kötelessége szankcionálni a nem szabványos üzemanyagot használókat.

Korábbi próbálkozók
A víz párhuzamos befecskendezésével, illetve üzemanyagba keverésével már évtizedek óta kísérleteznek. Utóbbi esetében a legnagyobb kihívást a stabil emulzió előállítása jelentette.
Az elmúlt században több független feltaláló próbálta szabadalmaztatni az emulziós eljárását, de nem tudták biztosítani a kereskedelmi bevezetést. A tavaly őszi bejelentés óta ugyanígy nem hallani a brit Aquafuel-ről.
De rögös utat járt be a híres Rudolf Gunnerman is, aki nehézbenzint (naphta) egészített ki felerészben vízzel, és a színtelen végtermék benzines és dízelmotort egyaránt működtetett. Az A-55-öt az EPA is látta, és nem volt sok panasza ellene. A cég jelenleg Clean Fuels néven működik.
Kicsit mellékszál, de a furcsa üzemanyagpótlók listája is igen hosszú, sok közülük alighanem csalás. Ítélje meg a T. Olvasó, hogy a kőszénből kivont zöldes porral vizet benzinné változtató illetők, vagy az egy liter zöldséglevesből (növényi főzetből) fél deci üzemanyagot desztilláló feltaláló esete a durvább.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.