Judit
3 °C
6 °C

Kiszivattyúznák az olajat a Prestige-ből

2002.12.14. 22:28
Hamarosan az Európai Közösség elé kerül az elsüllyedt Prestige tartályhajóban rekedt olaj kiemelésével foglalkozó terv. Az elképzelés lényege, hogy egy távirányítású fúrót és szivattyút juttatnak le a tankerhez, lyukat fúrnak hajótesten, és az olajat uszályokra szivattyúzzák.
A terv kidolgozója a Smit International, egy rotterdami székhelyű, elsüllyedt hajók kiemelésével foglalkozó vállalat. A Smit úgy becsüli, hogy a hajóban maradt 60 ezer tonna olaj kiemelése 20 és 30 millió euró közötti összegbe kerül majd, írta a New Scientist.

Roppant bonyolult

A Smit elképzelése szerint egy távirányítású fúrót és szivattyút engednének le a Prestige-re. Az eszközzel egy 15 centiméteres átmérőjű lyukat fúrnának a hajótesten, amibe egy csövet vezetnének a felszínről. Ezen repceolajat pumpálnának a tartályokba, hogy a nyersolajat felhigítsák. A keveréket ezután egy másik csövön uszályokra szivattyúznák.

A november 19-én elsüllyedt Prestige 3,5 kilométer mélyen hever az Atlanti-óceán fenekén, körülbelül 200 kilométerre északnyugatra Spanyolország partjaitól. Még soha nem emeltek ki olajat két kilométernél mélyebbről. "Úgy gondoljuk, műszakilag lehetséges - mondta Lars Walder, a Smit munkatársa -, de roppant bonyolult lesz."

Az egyik probléma, amivel meg kell küzdeniük, az Atlanti-óceán háborgó vize. "A hullámok négy-öt méter magasak - mondta Walder -, szóval nagy hajókra lesz szükségünk."

Még legalább ennyi

Eddig kilencezer tonna olajat mosott ki a víz a spanyol partokra, gyakorlatilag kipusztítva a helyi élővilágot. "Még legalább ennyi jön" - mondta Kevin Colcomb, a brit tengeri és parti őrség (MCA) munkatársa. Ez a szervezet az olajfolt elleni küzdelemben segít Spanyolországnak. A francia Nautile tengeralattjáró múlt heti vizsgálataiból az derült ki, hogy az olaj jelenleg is folyik a tankerből, körülbelül 125 tonna naponta.

Nagyjából 23 kilométernyi uszadékterelő tutajt helyeztek ki eddig, hogy távol tartsák az olajfoltot a folyók torkolataitól. Azonban a part túlságosan nagy szakasza védtelen, és a hullámok is túl nagyok a tutajok számára.

Olcsóbb, mint takarítani

A szakértők korábban úgy gondolták, hogy a tankerben található olaj a tengerfenék hideg vizétől besűrűsödik. Az MCA is úgy vélte, hogy az olaj hőmérséklete dermedéspont alá kerül majd. "Kissé meglepődtünk a szivárgás láttán" - mondta Colcomb.

Annak eldöntése, hogy egyáltalán kiemeljék-e az olajat, egyértelműen politikai jellegű lépés a spanyol kormány részéről. Az olajat ugyanis egyszerűen nem éri meg felszínre hozni. "A kiemelés ára meghaladja az olaj értékét - magyarázta Walder -, de ez még mindig olcsóbb, mint az esetleg kifolyó olajat eltakarítani."