Ambrus

Élő állatban is kimutatták a kergemarhakórt

2005.09.19. 11:56
Amerikai kutatóknak sikerült vérben kimutatnia a szivacsos agyvelősorvadást okozó kóros prion-fehérjéket.

Az egyes kutatók szerint emberre is átterjedő betegség kimutatása eddig csak post mortem, vagyis a fertőzött állat elpusztulása után volt lehetséges: a vér-teszttel most lehetőség nyílik az állatok leölése nélküli vizsgálatra, s az állati eredetű orvosi készítmények is biztonságosabbá tehetők. A teszt jelen formájában még több napot vesz igénybe, széleskörű alkalmazásához még további kutatásokra van szükség.

Érzéketlen tesztek

#alt# Claudio Soto és munkatársai, a texasi orvosi egyetem galvestoni kutatói eredményeiket a Nature Medicine című amerikai tudományos folyóiratban ismertették.

A kergemarhakórt, más néven szivacsos agyvelőgyulladást (Bovine Spongiform Encephalitis - BSE) kórosan torzult prion-fehérjék okozák. Embereknél is diagnosztizáltak hasonlót, ez az úgynevezett Creutzfeldt-Jacob kór, s beszélnek állatról emberre átterjedő betegségről (Transferable Spongiform Encephalitis - TSE) is.

A texasi kutatók tisztában voltak vele, hogy a véráramban sokkal kevesebb kóros prion fehérje van, mint a megbetegedett agyban, ezért új módszert kell használniuk. Egy általuk négy évvel ezelőtt feltalált, és azóta folyamatosan tökéletesített technológia segítségével tízmilliószorosára növelték a kóros fehérje mennyiségét, és ez már detektálhatóvá vált. Az eljárás hanghullámok segítségével gyorsítja fel a betegség folyamán lassan végbemenő folyamatot, minek során a prionok a vérhez hozzáadott normális fehérjéket fertőzővé torzítják. A kapott felerősített minta vizsgálatához már elég érzékenyek a hagyományos BSE-tesztek.

Vizsgáltak

A kutatók 18 prionnal fertőzött hörcsög vérét vizsgálták a PMCA technológiával. A hörcsögöket kerge birkától származó agyszövettel fertőzték meg, és megvárták, míg a klinikai tünetek jelentkeznek rajtuk. A 18 hörcsögből 16 vérében megtalálták a kóros prionokat. A 2 egészséges hörcsögnél viszont a vérvizsgálat negatív eredményt hozott.

Most emberi vérminták vizsgálatára készülnek. Az 1992-es Nagy-Britanniai BSE járvány valószínűleg embermilliókat tett ki fertőzésveszélynek, s bár eddig világszerte "csak" 180 ember halt meg Creutzfeld-Jacob kórban, jelenleg sejteni sem lehet, hányan hordozzák magukban a betegséget, mivel annak kifejlődése 40 évig is eltarthat.

Budapest Te Csodás!

Karácsonyi pompába öltözött utcák, színes adventi vásárok, gazdag kulturális élmények, ez mind Budapest.