Ferenc, Olívia

Kokainfüggő legyek?

2001.02.02. 12:07
A gyümölcslegyek agyának tanulmányozása sokat segíthet a kokainfüggőség kialakulásának megértésében, legalábbis erre a következtetésre jutott a Howard Hughes Medical Institute. A gyümölcslegyek leginkább az amerikai farmerek ősellenségeként tartják számon, most azonban akár a leszokásban is segíthetik az embereket.
Az eddigi kísérletekben gyakran alkalmaztak egereket, szintén az emberekkel mutatott hasonlóságuk miatt. A mostani felfedezés azonban meggyorsíthatja a kutatásokat, hiszen a gyümölcslégy jóval egyszerűbben tenyészthető. És még egy tény teszi rendkívül kívánatossá a gyümölcslegyet a kutatók szemében, miszerint a gyümölcslégy teljes géntérképe már elkészült, így jóval könnyebben kutatható, mint a bonyolultabb és az eddig ,,feltérképezetlen" egér.

Gyümölcslégy
Drosophila Melongaster
A gyümölcslegyek és az emberek nagyon hasonlítanak egymásra, legalábbis ami a géneket és a testben található fehérjéket illeti. A kutatók kísérleteik során rájöttek, hogy a gyümölcslegyek agya az emberéhez hasonló módon reagál a kokainra, illetve bizonyos antidepresszánsokra. Ez a tulajdonság segíthet megmagyarázni, hogy hogyan is alakul ki a függőség.

Az idegrendszerek és a bennük lejátszódó folyamatok hasonlósága egyelőre még csak feltevés, ennek ellenére már megkezdődtek a kísérletek, illetve tervezik egy virtuális modell elkészítését is. A gyümölcslégy géntérképét még tavaly elkészítették. Ennek ismeretében már elképzelhető egy teljesen élethű számítógépes modell is, melynek segítségével pontosan nyomon lehetne követni a testben lejátszódó folyamatokat.

A kokain a gyümölcslégy agyában az emberi agyhoz hasonlóan a dopamin termelésre/kibocsátásra van hatással. Az agy nagy mennyiségű dopamint termel, ami azonban nem szívódik fel, és felhalmozódva eufórikus érzetet kelt. Az emberhez hasonlóan a gyümölcslegyek viselkedése is megváltozik a kokain hatására, egy idő után ugyanolyan komoly függőség alakul ki.