Vilma

Receptormolekulák a lépfene ellen

2001.10.27. 15:03
Brit és amerikai kutatók a Nature hasábjain a lépfenét okozó Bacillus anthracis támadási mechanizmusáról számolnak be. A halálos anyagot három egymással szorosan együttműködő protein alkotja, és tanulmányban ezek hatásmechanizmusát pontosan leírják. A kutatók a három megjelenési formában ismert, és megbízható védőoltás nélküli betegségre jobb kezelési lehetőségeket is kilátásba helyeznek.
A lépfenefertőzések növekvő száma és a biofegyverektől való félelem miatt szinte izzanak a mikrobiológusok telefonvonalai. A neves brit szakfolyóirat, a Nature sem marad tétlen a fejlemények közepette. Bár csak november 8-án tervezték a megjelenést, előrehozták egy júliusban és szeptemberben benyújtott tanulmány közlését.

Bacillus anthracis
A kutatásokban részt vállaló brit és amerikai kutatók a Nature hasábjain a lépfenét okozó Bacillus anthracis mérgéről számolnak be. A halálos anyagot három egymással szorosan együttműködő protein alkotja, és a hatásmechanizmusukat is pontosan leírják. A kutatók a három megjelenési formában ismert, és megbízható védőoltás nélküli betegségre jobb kezelési lehetőségeket is kilátásba helyeznek.

Háromkomponensű méreg

Az antrax méreg két enzimatikusan aktív részből, az ödéma faktorból (ÖF) és a halálos faktorból (LF) áll, melyek lebontják az emlősállatok sejtjeinek belsejét alkotó molekulákat. A harmadik részt a protektív antigén (PA) adja, mely megköt a sejt felszínén bizonyos receptorokat, és lehetővé teszi a két másik faktornak a behatolást.

A madisoni Wisconsin egyetem és a bostoni Harvard Medical School kutatói az antrax méreg (ATR) receptorokhoz való kötődését vizsgálták. Sikerült megállapítaniuk, hogy a protektív antigén a receptormolekula egy bizonyos szakaszán dokkol.

Blokkolható a receptor

Az is bebizonyosodott, hogy ez az ATR-szakasz oldat formájában a receptort blokkolva képes védelmet nyújtani a mérgező hatással szemben. A kutatók immár biztosak benne, hogy a receptor segítségével lehetséges olyan hatóanyagokat találni, melyek megakadályozzák, hogy a protektív antigén képes legyen megkötődni a sejteken.

Más támadási pontot keresnek a Leicesterben, La Jolla-ban, Bostonban, Bethesdában és Ann Arborban dolgozó kutatók. Közösen sikerült feltérképezniük a halálos LF-faktor kristálystruktúráját.

Kiiktatják a halálos faktort

Állatokon végzett kísérletek során az intravénásan beadott halálos faktor és a protektív antigén protein együtt gyors halált okozott. A halálos faktor viszont egy olyan enzim, amely meghatározott hatóanyagok segítségével kiiktatható.

Andrew D. Pannifer és kollégái bíznak benne, hogy a halálos faktor lesz a gyógyszerek ideális támadási pontja. Az oltásokkal vagy az enzim hatását, vagy segítője, a protektív antigén sejteken való megtelepedését tudják majd blokkolni.