Kövér ludak fenyegetik a légiközlekedést
Sokan etetik, kevesen vadásszák
A brit vadlúdpopuláció-robbanás hátterében emberi beavatkozás áll: egyre több vadludat tenyésztenek és eresztenek szabadon vadászat céljából, továbbá egyre népszerűbbek a közparkokban megtelepedő víziszárnyasok, amelyeket nem lehet népharag kiváltása nélkül ritkítani. A repülési hatóság attól tart, hogy a légifolyosókban is egyre gyakrabban felbukkanó vadlúd-konvojok és a kereskedelmi légijáratok ütközése előbb-utóbb az emberek számára is katasztrófához vezet, hiszen a biztonsági szabványok csak a kisebb madarakkal való ütközés esetén szavatolják a sugárhajtóművek épségét.
"A ludak komoly fenyegetést jelentenek" - jelentette ki a Jane's Aero Engines című szaklap szerkesztője - "ha egyszerre repülnek bele mindkét hajtóműbe, nagyon csúnyán végződhet a felszállás". Ilyesmire már volt példa: 2000-ben egy katonai repülőgép zuhant le Észak-Angliában a ludak miatt, az Egyesült Államokban pedig már kereskedelmi repülőgépek is szenvedtek effajta balesetet.
Szecskavágót minden sugárhajtóműbe
Bár a repülőgépmotorokat állítólag fagyasztott pulykákkal tesztelik, a jelenlegi szabványok mindössze 3,6 kilogrammos élősúlyig szavatolják a sugárhajtómű épségét. A Jane's Aero Engines szakírója szerint a ludak elleni védekezés technológiailag a sugárhajtóművek teljesítményének növelésével és a lapátok élesítésével lehetséges - az élesebb lapátok könnyebben méretre vágják az öngyilkos merénylőket.