Judit
-2 °C
8 °C

Kövér ludak fenyegetik a légiközlekedést

2001.12.18. 11:28
Angliában a repülőgépmotorok biztonsági szabványainak szigorítását tervezik a vadludak számának és átlagos súlyának növekedése miatt. A lökhajtásos gépek turbinái jelenleg legfeljebb 3,6 kilogrammos madarakat tudnak miszlikbe aprítani károsodásveszély nélkül - a légtérben azonban egyre több 4-5 kilogrammos lúd tartózkodik. A megoldás: nagyobb teljesítmény és élesebb lapátok a sugárhajtóművekben.
A brit civil repülési hatóság és a brit ornitológiai társaság közös felméréséből kiderült, hogy az Egyesült Királyság területén a nagytestű kanadai lúd (Branta canadensis) és nyári lúd (Anser anser) populáció drámaian megnövekedett az elmúlt tíz év során, ráadásul a madarak átlagsúlya is növekedett. Az akár 4,5 kilogrammosra is megnövő kanadai lúdból 90, a 3 kilogrammos nyári lúdból 60 ezer példány él Angliában, és mindkét faj ősi szokás szerint minimum százpéldányos csapatokban közlekedik a légtérben.

Sokan etetik, kevesen vadásszák

A brit vadlúdpopuláció-robbanás hátterében emberi beavatkozás áll: egyre több vadludat tenyésztenek és eresztenek szabadon vadászat céljából, továbbá egyre népszerűbbek a közparkokban megtelepedő víziszárnyasok, amelyeket nem lehet népharag kiváltása nélkül ritkítani. A repülési hatóság attól tart, hogy a légifolyosókban is egyre gyakrabban felbukkanó vadlúd-konvojok és a kereskedelmi légijáratok ütközése előbb-utóbb az emberek számára is katasztrófához vezet, hiszen a biztonsági szabványok csak a kisebb madarakkal való ütközés esetén szavatolják a sugárhajtóművek épségét.

"A ludak komoly fenyegetést jelentenek" - jelentette ki a Jane's Aero Engines című szaklap szerkesztője - "ha egyszerre repülnek bele mindkét hajtóműbe, nagyon csúnyán végződhet a felszállás". Ilyesmire már volt példa: 2000-ben egy katonai repülőgép zuhant le Észak-Angliában a ludak miatt, az Egyesült Államokban pedig már kereskedelmi repülőgépek is szenvedtek effajta balesetet.

Szecskavágót minden sugárhajtóműbe

Bár a repülőgépmotorokat állítólag fagyasztott pulykákkal tesztelik, a jelenlegi szabványok mindössze 3,6 kilogrammos élősúlyig szavatolják a sugárhajtómű épségét. A Jane's Aero Engines szakírója szerint a ludak elleni védekezés technológiailag a sugárhajtóművek teljesítményének növelésével és a lapátok élesítésével lehetséges - az élesebb lapátok könnyebben méretre vágják az öngyilkos merénylőket.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.