Vilma
-7 °C
4 °C

Röptében termeli az űrsikló az üzemanyagot

2001.02.26. 12:11
Az űrhajók induló tömegének nagy részét az üzemanyag teszi ki, és ennek is 85 százaléka az oxigén. Az új eljárás a felszálló tömeget úgy csökkenti, hogy az oxigént az űrsikló már repülés közben, az atmoszférából 'gyűjti' össze. A levegőből oxigént nyerő technológia révén a felszállások olyan biztonságosak lehetnek, hogy az űrsiklók a hagyományos repülőtereket is igénybe vehetik.
A többször használható űrbeli szállítójárművek számára kiötlött újfajta tankolási eljárás olcsóbbá teheti a felszállásokat, és elérhető közelségbe hozza az űrturizmus beindulását. Természetesen a repülés ezen szakaszában az űreszköz nem a saját hajtóművével repül. A kifutópályáról egy Boeing 777 hátán emelkedik fel, és néhány órás tandem repülés után innen startol a világűrbe.

Columbia űrrepülőgép
A két gép együtt repülése alatt a különleges hajtóművek termelnék a folyékony oxigént. A hagyományos felszállásoknál az űrhajó minden esetben egy kilogramm hidrogén mellett hat kilogramm oxigént is cipel magával - mondta el a New Scientist tudósítójának Dana Andrews, a kaliforniai Andrews Space & Technology kutatóvállalat műszaki igazgatója. Jelenleg még a hasznos teher minden egyes kilogrammját 10 kilogramm üzemanyaggal kell gyorsítani, hogy elérhesse a Föld körüli pályát. Ilyen körülmények közt a felszálló tömeg csökkentése hatalmas megtakarításokat hozhat.

A vállalat a repülve oxigént gyűjtő eljárást egy NASA-program, az újrahasználható eszközök biztonságos és olcsó indítását kutató Space Launch Initiative keretében mutatta be. Ha folyékony oxigén nélkül szállnak fel, a gép induló súlya csaknem megfeleződik. Ez még a biztonságot is javítja, hiszen a folyékony oxigén és hidrogén nem kerülhet egymással érintkezésbe.

A hordozógép és az űrsikló egy hagyományos repülőtérről is felszállhatnak. Az utasok kényelmes pozícióban foglalhatnak helyet, hiszen utasszállító hátán indul a gép, nem pedig függőlegesen, mint az eddigi űrhajók. Úgy véljük, ez eléggé leszorítja az árakat ahhoz, hogy az űrturizmus 15-20 év múlva már bevált fogalomnak számítson - jelentette ki Chris Hoeft, az Andrews szóvivője.

A felszálláshoz a szállító nagygép hagyományos üzemanyagot és hajtóművet használhatna. Az összekapcsolt két gép 8000 méteres magasságban körülbelül három órán át repülne együtt, összegyűjtve, és folyékony formában eltárolva a levegő oxigénjét.

Az utasok kényelmes pozícióban foglalhatnak helyet, hiszen utasszállító hátán indul a gép, nem pedig függőlegesen, mint a képen látható űrhajó
Ehhez a hordozógép sugárhajtóműveiből a beszívott levegő egy részét elvezetik, és két hőcserélőn vezetik keresztül. Az egyik hőcserélő a gép szárnyában, a másik a törzsben kapott helyet. A második hőcserélőben egy kevés folyékony hidrogént is felhasználnak, hogy tovább hűtsék a levegőt. A folyékony levegőből aztán gázcentrifugával vonják ki az oxigént.

Amikor a hordozógép 340 tonna oxigént elraktározott, megduplázódik a gép súlya. Ekkor rakétaüzemmódba váltanak, és folyékony oxigént és hidrogént felhasználva a légkör hatátáig emelkednek. Ezen a ponton az űrjármű elválik az anyagéptől, és kilép az űrbe, a szállítógép pedig siklópályára áll, a sűrűbb légköri rétegekbe érve újraindítja hagyományos hajtóműveit, majd leszáll. Az űrsikló a küldetése végeztével visszatér a légkörbe, és úgy száll le, mint a mai űrsiklók.

A NASA az Andrews Space számára 70 ezer dolláros támogatást ítélt meg, hogy egy részletesebb tervet dolgozzanak ki. A vállalat szerint azonban 7 millió dollárt igényelne az ötlet teljes kifejlesztése. James Hill, a fejlett szállítási eljárásokat fejlesztő Cerulean Freight vezetője szkeptikusan ítéli meg az ötletet. Szerinte nem lehet nyereségesen működtetni az oxigéntermelő eljárást, hiszen a repülve üzemanyagot gyűjtő bonyolult szerkezetek működtetése és a hosszú felszállási idő minden egyéb megtakarítást felemészt majd.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!