Barbara, Borbála
-6 °C
3 °C

Eltűnt a felfújható visszatérőegység

2002.07.18. 09:11
Az Európai Űrügynökség által fejlesztett futurisztikus visszatérőkabin Kamcsatka felett tűnt el kisérleti útján. Majdnem ugyanekkor egy új japán szuperszonikus repülőgép prototípusa semmisült meg a dél-ausztrál sivatagban.
A visszatérő egység az a masszív titán- és kerámiatartalmú buborék, ami az űrből jön, és a légkörbe visszatérve felizzik, miközben a belsejében utazó űrhajósok és kísérleti állatok ökölbe szorult arccal izzadnak és rezegnek.

Könnyű és sokoldalú

Jön! Jön! Jön!
[forrás: ESA]
Az Európai Űrügynökség (ESA) egyik kutatási programjában olyan visszatérő egység kifejlesztésén dolgoznak, amelyet a légkörbe érkezés során felfújható hőpajzs véd. A felfújható visszatérési és leszállási technológia (IRDT) fő előnye, hogy nagy súlymegtakarítást jelent a korábbi nehéz konstrukciókhoz képest.

A felfújt állapotában tollaslabdához hasonló alakú eszköz kerámiaszálakból és szilícumalapú gumiból készül. A konstrukció a tervek alapján másodpercenként hét kilométeres belépési sebességet képes elviselni. A tollaslabda alakú fékezőlufi a légkörbe érve ezer Celsius fokra képes felizzik miközben ejtőernyőként funkcionál, 50 km/óra sebességre lassítva az egységet.

Medvék közt

Az ESA a sikeres kísérleteket követően könnyített mentőkabin gyanánt az Alfa űrállomásra lőne fel párat az IRDT-kből. A legutóbbi kísérletet sajnos nem mondhatják sikeresnek. A 2000 februárjában elvégzett pottyantásos tesztelések után a múlt héten kétszáz kilométer magasságból szerették volna zuhantatni a tárgyat.

Az egységet július 12-n hajnalban lőtték fel egy orosz tengeralattjáróról. Az IRDT a kitűzött magasságban levált a rakétáról, ekkor hallottak róla utoljára: a szétválás miatt ilyenkor rendkívül sok irreleváns lángoló törmelék zuhan, így szem elől tévesztették.

A tudósok feltételezései szerint az IRDT valahol Kamcsatka félszigetén érhetett földet. "A landolási zóna nagyon nagy, az egység nagyon kicsi. A területen körülbelül száz medve és pár tucat katona él, így valószínűleg napokba vagy hetekbe kerül míg megtaláljuk." - mondta Lionel Marraffa az ESA programvezető mérnöke a New Scientistnek. A szakemberek ugyanakkor nem zárják ki azt sem, hogy a visszatérő egység pajzsa egész idő alatt nem fúvódott fel, és az eszköz elégett.

Woomera burning

A hétvégén ugyancsak ebsorsra jutott a japán űrrepülési laboratórium (NAL) nemzeti kísérleti repülőgép újgenerációs szuperszonikus tömegközlekedési célokra (NEXST) nevű prototípusa. A NEXST újítása, hogy különleges kialakítású törzse miatt hangrobbanás nélkül lépi át a hangsebességet. A kutatás fő motívuma az, hogy ha a dolog beválik, az ilyen személyszállítók könnyedén átléphetnék a hangsebességet lakott területek felett is - ahol egyébként jelenleg tilos nekik. Ma az egyetlen hangsebességnél gyorsabb utasszállító a Concorde.

A 11,5 méteres szárnyfesztávú kísérleti modellt a szállítórakétának kellett volna tizennyolc kilométeres magasságba repítenie. A fellövés után pár másodperccel azonban mindkét eszköz a talajba csapódott, miután a NEXST leszakadt a hordozóról.

A dél-ausztráliai sivatagban elhelyezkedő Woomera kísérleti terepet valószínűleg elátkozták a helyi őslakosok. Tavaly októberben itt kudarcolt a NASA azóta leállított hiperszuperszonikus scramjet kísérlete is.