Vilma

Marólúgban lubickolnak a baktériumok

2003.11.21. 11:25
Amerikai kutatók Chicago közelében a szennyezett talajvízben olyan baktériumokra bukkantak, amelyek szélsőségesen lúgos körülmények között is életben maradtak. A szennyezett víz regisztrált pH-értéke 12,8 volt, vagyis annyira erős lúgban élnek a baktériumok, mintha marónátronban vagy padlólemaróban úszkálnának, írta a BBC.
A kutatók Indiana és Illinois szövetségi államok szennyezett talajvizét vizsgálták, melyet a környékbeli vasipar több mint 100 év alatt termelt kohósalakja szennyezett el. A Chicagótól délkeletre fekvő Calumet tó vidéke hosszú éveken át ipari hulladékok, főként salak lerakójaként szolgált. A hulladékkal mocsaras területeket és kisebb melléktavakat töltöttek fel. A becslések szerint 600 billió liter (600 köbkilométer) szennyezett ipari hulladékot halmoztak fel illetve használtak feltöltésre ezen a vidéken és Indiana állam északkeleti részén.

Furcsa szomszédok

A szélsőséges körülmények között a talajvízben megmaradó élőlény felfedezése egy nagyváros közelében rendkívül figyelemreméltó. "A mikrobák felfedezése teljesen váratlanul ért mindenkit" - jelentette ki George Roadcap, az Illinois állam vízügyi feltérképezésében segédkező egyik hidrogeológus a BBC-nek.

A víz és a levegő reakcióba lép a salakkal, és mész (kalciumhidroxid) keletkezik, amely felelőssé tehető az erős bázisos kémhatásért. "A mikrobákat egy olyan helyen találtuk, ahol a salakot talajfeltöltésre használták, és ahol nem volt vegetáció" - közölte kollégáival George Roadcap az amerikai földrajzi társaság közgyűlésén.

A genetikai vizsgálatok arra utalnak, hogy a baktériumok közül néhány a Clostridium és a Bacillus nemzetséggel lehet rokonságban. Hasonló mikrobákat a szélsőségesen lúgos vizű kaliforniai Mono-tóban, Grönlandon mésztufa oszlopokban és dél afrikai aranybányák szennyezett talajvizében is találtak. A lelőhelyek közül néhánynál a jellemző baktériumok a Comamonadacea családhoz tartoztak.

Kivonja a zokszigént

A kutatók kísérletekkel tudták igazolni, hogy ezek az életformák közeli kapcsolatban állnak a hidrogént hidroxidionná alakító anyagokkal. Ez annyit tesz, hogy ezek a baktériumok hasznosítják a vassalak korróziója során a vízben keletkező hidrogént.

A szakértők számára azonban még nem világos, hogyan találtak utat a baktériumok a salakba. Erre az egyik magyarázat az lehet, hogy ezek az élőlények az elmúlt 100 évben alkalmazkodtak a megváltozott életfeltételekhez. Egy másik lehetőség viszont az lehet, hogy valamilyen úton behurcolták őket.

Extrém túlélés

A kutatók egyetértenek abban, hogy a szélsőséges körülmények között fennmaradó élőlények vizsgálata segíthet a mindennapos mikrobák valódi túlélési képességének megismerésében. Emellett a terület szolgáltathat bizonyítékot arra, hogy a Naprendszer más bolygóin is létezhetnek élőlények.

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!