Árpád

Arcról olvasnak a majmok

2003.06.26. 09:30
Nemcsak az emberek, hanem a majmok is olvasni tudnak az arcból és képesek rá, hogy a fajtájukhoz tartozók arckifejezését kapcsolatba hozzák bizonyos hangokkal. Erről számolnak be tübingeni tudósok a Nature brit tudományos folyóirat csütörtökön megjelenő számában.
A mimika helyes értelmezésnek képessége előfeltétele a beszéd megértésének és az evolúció során valószínűleg megelőzi a beszéd kialakulását - írja a Nature-ben Aszif Ghazanfar és Nikosz Logothetisz, a tübingeni Max-Planck Biológiai-kibernetikai Intézet két munkatársa.

Videózó rhesusmajmok

Annak kiderítésére, vajon állatok képesek-e egymással kapcsolatba hozni arckifejezéseket és hangokat, a kutatók rhesus majmokat (Macaca mulatta) két képernyő elé ültettek. A képernyőkön két néma videófelvétel volt látható, amelyek mindegyikén egy rhesus majom bizonyos hangot adott.

Az egyik barátságosan búgó hangot, kissé nyitott szájjal, előredűlő ajkakkal. A másik ezzel szemben aggódva kiáltott, szélesre nyitott szájjal. A kutatók ezekhez a képekhez a két hangelvétel közül mindig csak az egyiket játszották be és megfigyelték, hogy a majmok milyen gyakran nézték a képernyők egyikét vagy másikát.

Mint a gyerekek

Megállapították, hogy a rhesus majmok minden esetben nagyobb figyelmet fordítottak arra a képre, amelyik az éppen bejátszott hanggal megegyezett. Gyakrabban és hosszabb ideig nézték, mint azt a képet, amelynek a bejátszott hang nem felelt meg. Ehhez hasonló asszociációk az embernél a beszéd megértéséhez szükségesek - jegyezték meg a kutatók.

Hasonló kísérleteknél beszélni még nem tudó kisgyerekek is ugyanolyan magatartást tanúsítottak, mint a majmok - áll a dpa jelentésében.

Értékeljen, nyerjen!

Van kedvenc légitársasága? Írja meg véleményét itt!