Árpád

Új rejtély a Marson

2001.02.23. 12:52
Érdekes felfedezést tett az a tíz és tizenhat év közötti résztvevőkből álló nemzetközi diákcsoport, amely a NASA és a Planetary Society által szervezett, egy hétig tartó Red Rover Goes to Mars nevű akció során február 21-én a NASA Global Surveyor űrszondájának kameráját próbálhatta ki.
A sziklák elhelyezkedése és anyaga nagyon meglepő
A NASA jóvoltából az ifjú érdeklődők három felvételt készíthettek a vörös bolygó felszínéről, egy-egy tetszésük szerinti területről, melyek közül az egyik azonnal gondolkodóba ejtette a legtapasztaltabb Mars-tudósokat is.

A képen ugyanis egy világos talajú, lapos terület közepén jókora, sötét színű sziklák láthatóak. A közelben több ezer kilométeres körzetben nincs hasonló kőzet, ezért rejtély, hogy azok hogyan kerültek oda. "A sziklák elhelyezkedése és anyaga nagyon meglepő" - nyilatkozta Dr. Michael Malin, a Malin Space Science Systems, a Global Surveyor kamerarendszerét üzemeltető társaság vezetője. "Úgy tűnik, a kövek egy nagyobb szikla darabjai, amelyet az időjárás okozta erózió tördelt szét. De vajon miért nincs nyoma ennek az eróziónak a környező területen, amely teljesen sima, és miért nincsenek arrafelé hasonló anyagú sziklák sem?"

A nemzetközi diákcsoport kilenc tagját tízezer jelentkező tanuló közül választották ki. A különös sziklákat felfedező csoporttal két magyar kislány is San Diegóban tartózkodott, a 16 éves Bodó Zsófia (Budapest) és a 14 éves Gaál Bernadett (Hódmezővásárhely), egy amerikai, három indiai, egy lengyel, egy tajvani és egy brazil fiatal társaságában.