Mária

'Marslakók' Kanadában

2001.06.15. 15:53
A 2001 Haughton-Mars projekt (HMP) keretében élesben tesztelik Kanada sarkkörön túli tájain a Mars jövőbeli meghódításánál fontos szerephez jutó űrruhákat, illetve testen viselhető számítógéprendszert. A tudósok szándékosan olyan területet választottak, amely mentes a civilizált élet minden jelétől. A Devon-sziget a Föld legnagyobb lakatlan szigete, június végén ide érkeznek az 'űrhajósok' csapatai. Az expedíció tevékenysége a sziget egyik nagy mélyedésére, a Haughton meteoritkráterre fókuszálódik.

A Fairfaxban székelő Xybernaut Corporation bejelentette, hogy mobil, viselhető számítógéprendszert fejleszt, amelyet a Mars jövőbeli meghódításánál lehetne bevetni. A cég eszközeit a 2001 Haughton-Mars projekt (HMP) keretében élesben tesztelik Kanada sarkkörön túli tájain. A NASA és a SETI által irányított program célja, hogy megvizsgálják az emberek és a gépek a vörös bolygóhoz hasonló körülmények között végzett munkáját.

A tudósok szándékosan olyan területet választottak Kanadában, amely mentes a civilizált élet minden jelétől. A Devon-sziget a Föld legnagyobb lakatlan szigete, június végén ide érkeznek az 'űrhajósok' csapatai. Az expedíció tevékenysége a sziget egyik nagy mélyedésére, a Haughton meteoritkráterre fókuszálódik.

A NASA tájékoztatója szerint a sarkvidéki sziklás sivatagi terület minden geológia adottságával és biológiai jellemzőjével páratlan helyszíne a Mars fejlődésének, a Földbe csapódó meteoritok késői hatásainak és a szélsőséges körülmények közötti élet tanulmányozásának.

Cyborgok a Marson

Pascall Lee, a HMP egyik résztvevője biztos benne, hogy a Xybernaut felszerelés sokat segít a Mars emberek általi meghódításában. A feladathoz viszonylag nagy processzorsebességre és memóriára van szükség, és a Xybernaut eszközök rendelkeznek ezzel. A jövő a hordozható számítógépeké, és nem csak a Mars meghódításában, hanem sok további űrmisszióban - jelentette ki a kutató a brit The Registernek.

A Xybernaut készítette felszerelés révén a Mars felfedezőit szimuláló HMP csoport élesben próbálhatja ki a kéz használata nélkül működtetett számítástechnikai eszközöket. A bevetést arra is felhasználják, hogy videokamerák és nagyfelbontású képalkotó rendszerek képeit eljuttassák a távoli irányítóközpontokba.

A kommunikációs csatornákat a távoli egységek kétirányú video- és audiokonferenciáihoz is felhasználják. A kutatók azt is tesztelik, hogyan lehetséges a 'Mobile Assistant' integrálása a különleges Mars ruhákba, melyeket a NASA űrruhákat készítő Hamilton-Sundstrand biztosított.