Zalán

Víz a Marson

2000.06.21. 12:28
A NASA tudósai felszíni víz nyomaira bukkantak a Marson. Ha a felfedezés véglegesen bizonyítottá válik, akkor komoly fordulópontot jelenthet a bolygó kutatásában, illetve a marsi élet kialakulásával kapcsolatos elméletek terén is. A NASA hivatalosan még nem erősítette meg a hírt.
A Space.com információi szerint a NASA hivatalosan csak június 29-i sajtótájékoztatóján akarja bejelenteni a felfedezést, de a hír több mint egy héttel azelőtt kiszivárgott. A bejelentést követően június 30-án a Science oldalain olvashatók majd a részletek.

A felfedezés révén a Mars-kutatás válhat a NASA legfontosabb programjává. A Hivatal a bolygó klímáját és ásványkincseit akarja kutatni és feltérképezni, és mindkettő esetén kulcs szerepe van a víznek (hol volt és mikor, hová tűnt, ma milyen formában van jelen). A NASA ezekben a hetekben jelenti be, küld-e újabb leszállóegységet a Marsra. Mint emlékezetes korábban a Mars Climate Orbiter műhold és a Polar Lander leszállóegység szintén eltűnt.

A víz egykori jelenlétének rengeteg jele van a Marson, de a tudósok eddig úgy vélték, hogy a felszínen a vékony légkör miatt ma már nincs folyékony halmazállapotú víz. Elméleteik szerint csak a felszín alatt, illetve a sarkokon, jég formájában maradhatott belőle.

Azonban a vízre a Valles Marineris nevű hatezer kilométer hosszú kanyonban találtak, és a kanyon aljának egyes részei az átlagos felszíni magasság alatt több ezer méterrel fekszenek, és természetesen onnan mérve az atmoszféra nem olyan vékony. Így tehát néhány medencében maradhatott folyékony víz a felszínen is.

A Mars körül keringő Mars Global Surveyor képein a kutatók már 1997-ben észlelték a folyékony halmazállapotú anyagokra utaló jeleket, de valószínűbbnek tartották, hogy láva-folyamokról van szó. A tudósok most olyan pontokra bukkantak, ahol szerintük a felszín alól, a kanyon falából folyékony víz szivárog.

A szivárgás feltehetően ,,szezonális", mivel az nem minden műhold-felvételen látszik. Ha viszont ezek a szivárgások tényleg vízforrások, akkor valószínűleg a bolygó más régióiban is van belőlük, mivel egyes kutatók állítják, hogy ugyanilyen jeleket láttak legalább két másik kráter oldalán is.

Választott már utasbiztosítást?

Több mint 50 ajánlat, akár napi 161 Ft-tól!

Pihenjen Szép kártyával!

Egy kis lazítás Önnek is jár! Íme a Szép kártya elfogadóhelyek.