Árpád

Víz a Marson

2000.06.21. 12:28
A NASA tudósai felszíni víz nyomaira bukkantak a Marson. Ha a felfedezés véglegesen bizonyítottá válik, akkor komoly fordulópontot jelenthet a bolygó kutatásában, illetve a marsi élet kialakulásával kapcsolatos elméletek terén is. A NASA hivatalosan még nem erősítette meg a hírt.
A Space.com információi szerint a NASA hivatalosan csak június 29-i sajtótájékoztatóján akarja bejelenteni a felfedezést, de a hír több mint egy héttel azelőtt kiszivárgott. A bejelentést követően június 30-án a Science oldalain olvashatók majd a részletek.

A felfedezés révén a Mars-kutatás válhat a NASA legfontosabb programjává. A Hivatal a bolygó klímáját és ásványkincseit akarja kutatni és feltérképezni, és mindkettő esetén kulcs szerepe van a víznek (hol volt és mikor, hová tűnt, ma milyen formában van jelen). A NASA ezekben a hetekben jelenti be, küld-e újabb leszállóegységet a Marsra. Mint emlékezetes korábban a Mars Climate Orbiter műhold és a Polar Lander leszállóegység szintén eltűnt.

A víz egykori jelenlétének rengeteg jele van a Marson, de a tudósok eddig úgy vélték, hogy a felszínen a vékony légkör miatt ma már nincs folyékony halmazállapotú víz. Elméleteik szerint csak a felszín alatt, illetve a sarkokon, jég formájában maradhatott belőle.

Azonban a vízre a Valles Marineris nevű hatezer kilométer hosszú kanyonban találtak, és a kanyon aljának egyes részei az átlagos felszíni magasság alatt több ezer méterrel fekszenek, és természetesen onnan mérve az atmoszféra nem olyan vékony. Így tehát néhány medencében maradhatott folyékony víz a felszínen is.

A Mars körül keringő Mars Global Surveyor képein a kutatók már 1997-ben észlelték a folyékony halmazállapotú anyagokra utaló jeleket, de valószínűbbnek tartották, hogy láva-folyamokról van szó. A tudósok most olyan pontokra bukkantak, ahol szerintük a felszín alól, a kanyon falából folyékony víz szivárog.

A szivárgás feltehetően ,,szezonális", mivel az nem minden műhold-felvételen látszik. Ha viszont ezek a szivárgások tényleg vízforrások, akkor valószínűleg a bolygó más régióiban is van belőlük, mivel egyes kutatók állítják, hogy ugyanilyen jeleket láttak legalább két másik kráter oldalán is.