Ambrus

Herpesszel a melanoma ellen

2001.02.19. 14:06
A közönséges herpeszt okozó vírus lehet az új fegyver a többszörös áttétes melanomával, az egész testet elborító bőrrákkal szemben - jelentették be skót kutatók pénteken. A legyengített vírusnak nincs káros hatása, sőt mikroszkóppal szemügyre véve látható, hogy elpusztítja a daganatos sejteket.
A herpes simplex vírus a vírusok azon családjába tartozik, amelyek DNS-sel rendelkeznek, így képesek elterjedni az emberi szervezetben, kellemetlen sebeket, hólyagokat okozva az ajkakon. Hasonló vírusok okozzák a nemi szervi herpeszt, az övsömört vagy a szemölcsöket.

Módosult melanoma, a legveszélyesebb bőrrák
A herpes simplex vírust az orvostudomány már régóta használja a gliomának, az agydaganat egyik fajtájának kezelésére. A glasgow-i egyetem új kutatásai szerint a legyengített vagy hólyagokat nem okozó herpeszvírusok a rákos sejtekkel érintkezve elpusztítják azokat. "Sikerült megbizonyosodnunk arról, hogy ha közvetlen kontaktust hozunk létre a rákos sejtek és a vírus között, a vírus megöli a sejteket" - nyilatkozta Rona MacKie professzor asszony a Reutersnak. "Nagyon valószínűnek tartom, hogy a jövőben nagy szerepe lesz az eljárásnak a melanoma gyógyításában. Most ki kell derítenünk, hogy a betegség mely stádiumában a legjobb elkezdeni ezt a fajta kezelést" - tette hozzá a telefoninterjúban.

Rona MacKie eddig 5 melanomában, a legveszélyesebb bőrrákfajtában szenvedő páciensén vizsgálta a legyengített herpeszvírus hatását. A kutatás eredményét a The Lancet nevű orvosi folyóirat közölte. Az összes beteg esetében a rák már továbbterjedt, daganatok, áttétek képződtek a bőrfelszín közelében. A kutatók ártalmatlan sóoldatban fecskendezték be a vírusokat közvetlenül a tumorba. Minden páciensen két-két daganatot kezelek ily módon, hogy össze tudják hasonlítani az eredményeket. Az injekciók száma és a köztük eltelt időtartam páciensenként és tumoronként különböző volt. Amikor a daganatokat végül eltávolították és megvizsgálták, a tudósok felfedezték, hogy a vírus a várakozásnak megfelelően elpusztította a melanomás sejteket. Azokban a páciensekben, akik több injekciót kaptak, a rákos sejtek károsodása is nagyobb volt. "Ez még csak a kezdet" - mondta Rona MacKie. "Ami lényeges, hogy a vírusnak nincs káros hatása, sőt mikroszkóppal szemügyre véve látható, hogy elpusztítja a melanomás sejteket."

A napfürdőzés kellemes, de veszélyes
Rona MacKie elmondta, hogy a herpeszvírus általában kétféle sejtet támad meg. Egyrészt az idegrendszerrel kapcsolatban lévőket, és a melanomák ilyenek, másrészt azokat, amelyek gyors osztódásra képesek, ez pedig a rákos sejtek sajátossága. Most hogy a kutatók bebizonyították, a kezelés biztonságos, újabb kísérleteket terveznek, hogy meghatározhassák a terápiában alkalmazandó ideális dózist.

Annak ellenére, hogy a melanoma a bőr rákos elváltozásainak csak mintegy 10%-át teszi ki, ez okozza a bőrrák miatti halálesetek 85%-át. Az elmúlt évtizedben az összes rákfajta közül (a nők tüdőrákos megbetegedéseit leszámítva) a melanoma előfordulása nőtt meg a legdrámaibban. A napozás, a túl sok káros UVA- és UVB-sugárzás növeli a melanoma kialakulásának veszélyét, ezért nem meglepő, hogy a betegségben szenvedők fele fiatal, még nincs 50 éves.