Barbara, Borbála

Leszokás mobillal

2003.09.14. 19:02
A rendszeresen dohányzó emberek hamarosan egy mobilos szoftver segítségével szabadulhatnak meg a káros szenvedélyüktől. A program hasznossága kétségbevonhatatlan: a dohányzás 2000-ben körülbelül ötmillió ember halálát okozta.
Világszerte körülbelül 1,1 milliárd ember dohányzik, és a füstölgők legnagyobb része - mintegy 930 millió ember - a fejlődő országokban él, derült ki a bostoni Harvard Egyetem és az ausztráliai Queensland Egyetem közös tanulmányából, amelyet a legnevesebb orvosi szaklapban, a Lancetben publikáltak. Bármily meglepő, a 2000-es adatok szerint a fejlett és a fejlődő országokban nagyjából ugyanannyi ember halálát okozza a dohányzás.

Vizuális sokkolás

A Sheffield Egyetem kutatócsoportja talált egy módszert, amellyel valószínűleg csökkenteni lehet a dohányosok számát. A tudósok egy kísérletben bebizonyították, hogy villogó képekkel mérsékelhető a cigaretta iránti sóvárgás, és abban reménykednek, hogy ez az egyszerű trükk a leszokást is segíti. A módszer alapján kifejlesztett szoftvert mobiltelefonon vagy kéziszámítógépen lehet majd futtatni, ezért valószínűleg inkább a fejlettebb országokban fog elterjedni, ahol a dohányosok amúgy is több segítséget kapnak.

A dohányzás iránti sóvárgás azért gyötrelmes, mert az ember agya képeket rögzít a kívánt tárgyról, és ezek a képek gyakran előkerülnek a tudat mélyéről, mondta Jon May addiktológus, a kutatócsoport vezetője. May elmondása szerint ezt a folyamatot akarják megzavarni a mobil kijelzőjén villogó alakzatokkal és pontokkal. Bár ez a vizuális zaj nem tünteti el a képeket, az élénkségüket csökkenti.

Kikapcsolt vágyak

A sheffieldi kutatócsoport egy kísérletben arra kért meg negyven dohányost, hogy képzeljenek el különböző hangokat vagy képeket. A kutatók időnként megkérdezték a résztvevőket, hogy mennyire szeretnének rágyújtani, írta a New Scientist.

A résztvevők fele a kísérlet előtt dohányozhatott, ezért ők jobban bírták a megpróbáltatást, és nem igazán akartak újra dohányozni. Akik a kísérlet során képeket képzeltek el, azoknál egy perc után megszűnt a sóvárgás, és a teszt végén ugyanolyan kevéssé vágytak a dohányzásra, mint akik az elején rágyújthattak. A hangokra koncentráló résztvevők bírták a legkevésbé, és mindvégig közepesen sóvárogtak egy szál cigi iránt.

A kutatócsoport ezután felfedezte, hogy képzeletbeli képeket számítógéppel generált villódzó alakzatokkal is helyettesíteni lehet. A kutatók tehát már ismerik a módszer működését, de azt nem tudják megmondani, hogy valóban segít-e a leszokásban.