Miklós

Tudnak számolni a majmok

2002.09.09. 14:45
Az MIT kutatói szerint a majmok - és így valószínűleg az emberek is - rendelkeznek olyan specializált agysejtekkel, amelyek képesek vizuális ingerek alapján mennyiségeket felismerni. Egyesek szerint a felfedezés bizonyíték arra, hogy a mégoly kifinomultnak tartott emberi képességeknek is, mint a számolás, biológiai alapjuk van.
Andreas Nieder és kollégái, a Massachusetts Institute of Technology (MIT) kutatói makákókon vizsgálták az agy mennyiségfelismerő képességeit, írta a Nature. A majmoknak olyan papírlapokat mutattak, amelyeken 1 és 5 közötti számú folt volt látható, és közben elektródákkal mérték a a majmok prefrontális agykérgében (a homloklebeny elülső részében) található neuronok reakcióit.

Világosan felismerhető volt, hogy egyes sejtek egy foltra, mások kettőre, megint mások háromra reagáltak és így tovább. A tudósok szerint minden sejtnek van egy "saját" száma, ami választ vált ki belőle. Nem hat viszont az agysejtekre a foltok mérete, alakja vagy elrendezése. A kutatók tanulmányukat a Science című folyóiratban jelentették meg.

Specializált sejtek

A sejtválaszokat grafikonon ábrázolva a görbe minden sejt esetében a "kedvenc" számnál tetőzik, és kétoldalt ellaposodik. Ez megmagyarázhatja, hogy az állatok miért képesek a nagy különbségeket könnyebben észrevenni, mint a kisebbeket: kevesebb az átfedés a különböző specializált sejtek válaszai között.

A nagyobb számokra érzékeny neuronok görbéi laposabbak, azaz ezek a sejtek csak nehezebben képesek pontosan meghatározni a mennyiséget. Ez egybevág a számérzékelésnek azzal a jellemzőjével, hogy mind az állatok, mind az emberek csak lassabban tudnak többtagú csoportok között különbséget tenni, mint kevesebb darabból állók között.

Biológiai alap

Stanislas Dehaene, az orsay-i Frédéric Joliot kórház neurológusának - szintén a Science-ben közölt - cikke szerint e felfedezés bizonyíték arra, hogy "még egy ilyen, kifinomultnak és a kultúrában gyökerezőnek tartott viselkedésnek is biológiai alapja van". Dehaene szerint a nagyobb számok esetében a sejtek már inkább a körülbelüli mennyiségre reagálnak, mintsem a különálló számokra.

Sok állat képes különbséget tenni az egyes számok között, hívta fel a figyelmet Dehaene: a galambok például még az ötven darabból álló csoportokat is képesek felismerni, és el is tudják azokat különíteni a 49 tagúaktól.

A békák is számolnak

A Nature Neuroscience-ben múlt héten megjelent tanulmány szerint a hallásközpontban található sejtek szintén rendelkeznek hasonló képességgel. A fakúszó békák egyik faja (Hyla regilla) két típusú hangjelzéssel kommunikál: van egy agressziót kifejező jelzése a többi hímnek és egy csábító brekegése a nőstényeknek fenntartva. A két jelzésnek csupán a gyorsasága eltérő. Gary Rose, az utahi egyetem biológusa szerint a békák idegsejtjei a gyors és a lassú ritmus között képesek különbséget tenni.

A nőstény békák neuronjai csak akkor jeleznek, ha legalább öt gyors hangot hallanak, figyelte meg Rose. Ha a hangok időben túl közel vagy túl távol vannak egymástól, a nőstény "számlálója" lenullázódik. Rose szerint ez olyan, mintha nem is a hangokra, hanem a közöttük lévő szünetekre reagálnának a sejtek.

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!