Miklós

Morzejelekkel kommunikálnak sejtjeink

2005.01.13. 11:53
Egy tanulmány szerint a morzejelzés nem csak a hadseregeknél alkalmazott érintkezési forma, ugyanis sejtjeink is a kód segítségével kommunikálnak. A kutatócsoport megállapítása szerint a sejtek a morzejelekhez hasonló kóddal üzennek, ha a géneket ki vagy be akarják kapcsolni.

A felfedezés a gyógyszeriparra lehet nagy hatással, amennyiben beigazolódik, hogy egy tabletta is képes jelezni a molekulának. A rövid és hosszú jelzések száma határozná meg, hogy milyen szándékkal küldték a jelet (csakúgy, mint a morzekommunikációban).

Transzkripciós faktorokat vizsgálják

A liverpooli egyetem Biotechnológia- és Biológiatudomány Kutatóközpontja (BBSRC) és a liverpooli királyi gyerekkórház kutatócsoportja két nagy gyógyszergyárral együttműködve folytatta le az úgynevezett transzkripciós faktorok vizsgálatát. A transzkripciós faktor az a molekula, amely a sejtekben a gének ki- és bekapcsolását szabályozza, irányítja. A kutatók úgy találták, hogy a sejtek képesek a transzkripciós faktor mennyiségében bekövetkező változásokat a morzejelzéshez hasonló módon érzékelni. Úgy vélik, a jel erőssége a legkevésbé fontos tényező, a ritmussal és a gyakorisággal szemben.

"Az ismétlődő jelek időtartama alapvető az értelmezésükhöz. Úgy tűnik, hogy a sejtek a transzkripciós faktor rezgését "olvassák le", a morzekódokhoz hasonló módon " - magyarázta Michael White professzor, a liverpooli kutatás vezetője.

Ti-tá-tá-ti

A kutatók azzal a transzkripciós faktorral foglalkoztak (NF-kappa B elnevezésű molekula), amely a sejtosztódás és a sejtelhalás folyamatait szabályozza. Eredményeik alapján bizonyítottnak vélik, hogy a jelző molekulák különböző frekvencián különböző üzeneteket küldenek.

"A felfedezésünk új utakat nyithat a gyógyszerkészítők számára, amennyiben a jövőben tablettákkal le tudjuk kopogtatni a jelzőmolekulák számára az üzenetet. Jelentős lépés lehet, hogy a molekula pontosan azokat a géneket blokkolja, amit akarunk" - nyilatkozta Douglas Kell, a kutatócsoport egyik tagja.