Mária

Hatalmas jégtömb kering a Nap körül

2003.11.18. 10:00
A múlt hét végén amerikai kutatók a Földet fenyegető aszteroidák felderítését végző automatizált csillagászati projektben egy olyan égitestre bukkantak, amely a Neptunusz pályájához közel kering a Nap körül.
A felfedezést a kaliforniai Mount Palomar teleszkóp segítségével, a földközeli aszteroida nyomkövetési (Near Earth Asteroid Tracking, NEAT) projekt kutatói tették.

A 570 kilométeres átmérőjű objektum a modern csillagászat által felfedezett egyik legnagyobb ilyen típusú égitest. A jégből és sziklából álló objektum a 2003 VS2 nevet kapta.

1998-ben is látták

A korábbi felvételek ellenőrzésével kiderült, hogy ugyanezt az objektumot már 1998-ban is sikerült megörökíteni. Az égitest egyike a Nap körül gyűrűként húzódó, sziklákkal teleszórt Kuiper-öv legnagyobb objektumainak.

A Kuiper-övet jéggé fagyott apró törmelék alkotja, amelyek a Neptunusz pályája mögött keringenek a Nap körül. Jelenleg mintegy 400 nagyobb objektumot ismernek ebből a régióból. A feltételezések szerint ezek a Naprendszer kialakulásakor maradhattak vissza, és így változatlan formában fennmaradt tanúi lehetnek ennek a korszaknak.

Szinkronban kering

A 2003 VS2 úgynevezett rezonáns keringési pályán van a Neptunusszal, vagyis két teljes keringési periódusa alatt a nyolcadik bolygó háromszor kerüli meg a Napot.

Az ilyen keringési pályák stabilak, mivel lehetővé teszik az égitestnek, hogy az ütközés veszélye nélkül megközelítse a Naptunuszt. A legtávolabbi valódi bolygó, a Plútó hasonló pályán van.

A hasonlóságok miatt a 2003 VS2 felfedezőitől a Plutolinó becenevet kapta. Az első Kuiper-övbeli objektumot 1992-ben fedezték fel, és azóta több száz került be a katalógusokba. A kutatók szerint ezek közül sok rezonáns pályán van a Neptunusszal.

Varázslatos Szicília

Baboci2006 felhasználónk jóvoltából vadonatúj fotók segítségével visszatérhetsz a nyárba!

Paphos képekben

Ciprusi fotók, fantasztikus élmények. Nézd meg most!