Ambrus

Stroke után is regenerálódhat az agy

2002.08.26. 09:17
Japán kutatók egy proteinkoktél segítségével elérték, hogy a kísérleti egerek agyában az oxigénhiány következtében elpusztult neuronok újakkal cserélődjenek le. A felfedezés egy tudományos áttörés kezdete is lehet, hiszen a tudósok eddig meg voltak győzödve arról, hogy a hippocampusban található piramissejtek képtelenek a regenerálódásra.
Maszato Nakafuku, a Japan Science and Technology Corporation munkatársa és kutatócsoportja két egyszerű szérum alkalmazásával érte el, hogy a kísérleti egerek károsodott agyában regenerálódjanak a korábban erre képtelennek tartott sejtek, írta a Nature magazin.

Oxigénhiány

Nakafuku azzal kezdte a kísérletet, hogy laboratóriumi egereit légmentesen elzárta, így az állatoknak az oxigénhiány következtében károsodott az agyuk. Ezt követően három napig kezelték az állatok agyát két, sejtosztódást elősegítő proteinnel. Az általánosan használt szérumoknak köszönhetően a sérült hippocampuson kívül elhelyezkedő sejtek új neuronokat hoztak létre, melyek a károsodott agyterületre vándoroltak, és összekapcsolódtak a többi sejttel.

A hippocampus a limbikus rendszer része, jelentős szerepe van a legalapvetőbb memóriafolyamatokban. A kísérlet után a kisemlősökben nem alakult ki számos olyan tanulási nehézség, mely általában együtt jár az ilyen típusú sérüléssel.

Újabb bizonyíték

A felfedezés újabb bizonyítékkal szolgál arra nézve, hogy az ember agya is képes lehet regenerálódni szélütést vagy más betegségekeket követően, esetleg Parkinson-kór esetén. A kutatók korábban azt feltételezték, hogy az agy képtelen a hippocampusban található ún. piramissejteknek a pótlására. Azok a betegek, akiknek az agyában ezt a területet érte a stroke, súlyos és viszafordíthatatlan memóriaproblémákkal küzdenek.

A felnőtt agy számos területe termel idegsejteket egész életen keresztül. Újabban a kutatók azzal kezdtek kísérletezni, hogy különböző növekedésserkentőkkel megváltoztassák e sejtek típusát vagy számát. Azonban úgy tűnt, hogy a hippocampusban található piramissejtek képtelenek regenerálódni.

Gyerekcipőben

Valószínűtlen, hogy ugyanezeket a készítményeket használni lehetne emberek esetében is, mivel más sejtekben olyan folyamatot indíthatnak el, mely tumorok képződéséhez vezethet. A kutatóknak ezért olyan új szereket kell találniuk, melyek szintén arra késztetik az agysejteket, hogy a sérült részbe beépülő új neuronokat hozzanak létre. Ki kell dolgozni egy olyan módszert is, mellyel ezeket a szereket el lehet juttani a károsodott agyterületre.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.