Mária

Idegen csillagok bolygói: optikai csalódás?

2002.09.07. 17:41
Csillagászok apró csoportja eddig százegy Naprendszeren kívüli bolygót derített fel. Egyik kollégájuk olyan elemzést adott ki, amely szerint ezek egy része csupán napfolt.
Gregory W Henry
"Muhahaha... muhahahaa..."
Négy évvel ezelőtt elsőrendű tudományos szenzációnak számított, amikor a Coralie kutatóprogramban kaliforniai és svájci csillagászok megtalálták az első olyan bolygót, amely nem a mi Napunk, hanem egy másik csillag körül kering. Az eredmény újjáélesztette a kihülőben lévő csillagközi kivándorlási fantáziákat és a reményt, hogy az elkerülhetetlen apokalipszis után lesz még civilizációs auszlenderkedés pár tucat fényévnyire innen.

Gregory W Henry, a tennesseei állami egyetem csillagásza azonban hibát talált a bolygovadász csapat felderítési módszerében. Az Astrophysical Journal friss számában közölt tanulmánya szerint kollégái több esetben optikai csalódás áldozatai lettek, így nem létező bolygókat fedeztek fel.

Nem inog, hanem foltos

Henry és kollégái a Sas csillagképben a HD 192263 helyrajzi számú csillagot vizsgálták, amelynek közelében Jupiter-szerű óriási gázbolygót mutattak ki a Coralie 1999-ben. A szakemberek annak idején arra következtettek, hogy a 63 fényévnyire található csillag fényének periodikus változását egy bolygó gravitációs hatása okozza.

Henry elemzése szerint kollégái téves feltevésre alapozták számításaikat, mivel a fény változását a törpecsillag felszinén végbemenő napfolttevékenység okozza. Az MSBC-jelentése szerint az optikai csalódás alapján kimutatott bolygók kis részét teszik ki a ma ismert százegynek.