Vilma
-7 °C
4 °C

Az első varrógéptől a második vágányig

2000.05.04. 23:14
Kapcsolódó cikkek (2)
A világ leghosszabb vasúti kiállítása érkezett csütörtökön Budapestre, amelyet csütörtök este Demszky Gábor főpolgármester és Katona Kálmán közlekedési miniszter közösen nyitott meg a Nyugati pályaudvaron. Az Opel autógyártásának 101 éves történetét, a cég környezetvédelmi, biztonságtechnikai és komputeres megoldásait bemutató tárlatot a nagyközönség péntektől tekintheti meg a Nyugati első két vágányán.

A Millennium Express a Nyugatiban
A német cég - amely ma már az amerikai General Motors mamutvállalathoz tartozik - 1899-ben kezdte meg az autók gyártását. Pedig 1862-től varrógépekkel próbálta meghódítani a világot, de ez a Singernek - legalábbis utólag úgy tűnik - jobban sikerült. Az alapító Adam Opel 1886-ban kerékpárokkal egészítette ki termékválasztékát, s csak tizenhárom év múlva gördültek ki a műhelyekből az első gépkocsik. Azóta mintegy 50 millió kocsi készült el a világon. 1990-es években nálunk is szereltek össze ilyen autókat, ma viszont Szentgotthárdon csak alkatrészgyártás folyik.

Katona és Demszky:
Furcsa pár
A csütörtöki kiállítási megnyitón mindkét résztvevő politikus meglepetésekkel szolgált: Demszky Gábor azt hangsúlyozta, hogy - jóllehet közlekedésről van szó - Katona Kálmán jelenlétében sem fog beszélni arról a dologról, amelynek a neve négyessel kezdődik, és metróra végződik.

A közlekedési miniszter rövid technikatörténeti órát tartott, s elmondta, hogy az első autóra hasonlító járművet az ókori görögök készítették el, igaz, hogy ebből az alkalmatosságból kilógott azoknak a rabszolgáknak a lába, akik a ,,meghajtásról" gondoskodtak...

Régi idők autója
Katona szerint az autót, pontosabban a gőzautót egy francia találta fel, s nem említette meg azonban Benz és Daimler nevét. (Az Index más forrásból származó értesülései szerint ők egyébként a motorkerékpár és a benzines autó feltalálói. Érdemes megjegyezni, hogy Daimler egy évvel Benz gépkocsija előtt jegyeztette be a motorbicikli szabadalmát.)

A történelem óra végeztével rátérhetünk a jelenre, pontosabban a jövőre. A mostani kiállításon ugyanis az autótechnika új, biztonságos és komputerizált megoldásaival találkozhatnak a látogatók.

A defektmentes gumi
Az első vagonban, a biztonságtechnikai megoldások között megismerkedhetünk a defektmentes autógumival (ez a Michelin cég találmánya), valamint néhány szériaberendezéssel az Opelekből. A félbevágott gépkocsin jól látható a teleszkópos kormány, amelynek jelentősége, hogy ütközésnél a vezető esetleges kormánynak csapódását, pontosabban annak hatásait mérsékli. Ugyancsak ilyen szabadalom az aktív fejtámla, amely egy a kocsi hátába belecsúszó másik jármű okozta lökéseket hivatott csillapítani.

Pedálkioldó rendszer
Ma már szériafelszerelés
Az automatikusan beálló fényszórók nem csupán a vezető számára teremtenek megfelelő látási viszonyokat, hanem a szembejövő forgalomnak is előnyös, hiszen az égők nem világítanak az ellenkező irányban haladók szemébe. Ugyancsak szériamegoldás ma már az úgynevezett pedálkioldó rendszer, amely ütközésnél a pedálok leválását teszi lehetővé, így a vezető lábsérüléseit akadályozhatja meg.

A jövő fejlesztései közé tartozik az a Cadillacekben már alkalmazott technika, amely a külső környezeti viszonyoktól függetlenül 300 méteres látótávolságot biztosít. Az éjjellátó kamerával ugyanis - amelynek képét a szélvédő aljára vetítik ki - ködben és éjszaka, esőben vagy hóban is a megszokottnál háromszor messzebbre tekinthet az autó vezetője.

A Signum
A kiállítás másik érdekessége az a tanulmányautó, amely a Signum elnevezést kapta, s amelyből csupán egyetlen egy készült a világon. (Elárulhatjuk: többet nem is gyártanak belőle.) A jármű szintén látható Budapesten, és különlegessége, hogy a vezetőt beszédhangvezérlés, e-mail- és internet-kapcsolat segíti, de lehetséges videokonferenciát is rendezni az autóból, csak úgy mint az intelligens navigációs rendszereket felhasználni - például a forgalmi dugók elkerülésére. A Signumba ennek megfelelően fedélzeti videorendszert építettek be, komplett kommunikációs berendezésekkel együtt.

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.