Natália

Anyagáról ismerszik meg a valódi útlevél

2005.08.07. 10:27
Brit kutatók speciális szkennere a felületi struktúrák egyedi jellegzetességeiből olvas. Az eljárás felfedezői szerint a kimosás és megégetés sem segít.

A lézeres felületi azonosítási rendszer (LSA) képes meghatározni a dokumentumok anyagának egyedi ujjlenyomatát. A felület mikroszkennelése során meghatározható a papír, műanyag, fémek és kerámia összetételének legapróbb különbségei is.

A rendszert a Imperial College London nanotechnológiai kutatói fejlesztették ki. Reményeik szerint ez a megoldás olcsóbbá teheti a személy- és dokumentum-azonosításra használt jelenlegi körülményes eljárásokat.

Russel Cowburn, a nanotechnológia professzora szerint a felületi eltérések olyan minimálisak, hogy a lehetetlennel határos ezeket hamisítani.

Kiabálnak a dudorok

Az LSA-rendszer segítségével elkészíthető a papíralapú dokumentumok, plasztikkártyák és csomagolóanyagok egyedi újjlenyomata. Gyakorlatilag az eljárás úgy használható, mintha ezek az anyagok rájuk jellemző DNS-sel rendelkeznének, ídézte a pte hírügynökség Cowburn szavait.

Az anyag ujjlenyomata néhány száz nanométer magas kiemelkedésekből és recékből áll össze. A kutatók a felületek vizsgálatakor olyan optikai jelenséget használnak, amely "Laser Speckle" (lézer folt) néven ismert, és amellyel láthatóvá válnak az apró egyenlőtlenségeket.

A fókuszált lézersugár letapogatja az anyag felületét, a szkenner pedig eközben rögzíti, hogyan törik meg a fény a nanoméretű dudorokon. A készülék hordozható változata a dokumentum anyagát pillanatok alatt képes ellenőrizni, a kapott értékeket pedig adatbázissal veti össze.

Nem tudták átverni

A brit kutatók szerint a rendszer rendkívül pontos, és olcsóbb minden más azonosítási rendszernél, így például a színváltó tintáknál, biztonsági csíkoknál vagy hologramoknál. Javaslatuk szerint érdemes volna az LSA-t bevetni útlevelek, hitelkártyák, személyi igazolványok, bankjegyek és cd-k vizsgálatára.

A kutatók kísérleteket végeztek az LSA képességeinek vizsgálatára. A vizsgálat anyagpróbák műanyag, papír és rétegelt kartonpapír voltak. Az egyes mintákat minden fordulóban képes volt a rendszer felismerni.

Ennek az sem volt akadálya, hogy a kutatók az anyagokat vízbe mártották, megperzselték, összekarcolták vagy filccel összefirkálták. A tapasztalatok szerint a felületek fizikai ujjlenyomata igen ellenálló.

Az eljárás olyan biztonságos, hogy még a felfedezői sem tudták becsapni. "Jelenleg nem létezik olyan eljárás, amellyel megfelelő pontossággal másolni lehetne a felületi egyenlőtlenségeket" - jelentette ki Russel Cowburn.