Natália
-3 °C
7 °C

Bitek az útban

2005.05.19. 23:15
Egyszerű és olcsó találmánnyal rukkolt ki egy zirci vállalkozó. Az eszköz hangjelzéssel és egy színes kijelzőn megjelenő ábrával is figyelmezteti az autóvezetőt az úton leselkedő veszélyekre, látnivalókra. A találmányhoz kell néhány patkómágnes, amelyek az út alá telepítve a kérdéses pontok előtt kódolva jelölik a KRESZ-táblákat vagy bármi mást. Három dunántúli megyében és pár tucat járműben már működik egy kísérleti rendszer.

Egyedülálló találmánnyal tenné biztonságosabbá és informatívabbá az utakat egy családi vállalkozásban működő cég: a kütyü színes kijelzője és hangjelzése figyelmeztetné a sofőröket a KRESZ-táblákra, veszélyes kanyarokra, vasúti átkelőkre és egyebekre. Az olcsó, egyszerű és környezetvédelmileg sem aggályos berendezés turisztikai célokat is szolgálhatna, sőt a használattal arányos útdíjfizetés menedzselésére is alkalmas.

A feltaláló szavai szerint "őrangyalként" működő szerkezetet máris több Veszprém, Fejér és Komárom-Esztergom megyei úton megtelepítették, például a cseszneki vár közelében található veszélyes balkanyar előtt. Ebben a régióban hamarosan az összes vasúti átjárót és a lakott területen kívüli főutak elsőbbségadási tábláit, körforgalmait, veszélyes kanyarjait megjelölik. Az éles kanyaroknál pedig a rendszer nemcsak a megfelelő tábla rajzát mutatja meg a vezetőnek, hanem az ajánlott sebességet is.

Bitek az útban

Mindenki látott már vonalkódot, amelynél a vékony és vastag csíkok hordozzák az információt. Hédl Sándor valami hasonlót talált ki. "Szájukkal" fölfelé álló patkómágneseket ás el az út alá, egymás után, szépen sorban kilencet. Ha a két mágnes közötti távolság 70 centi, akkor az egy 0-s bitet jelent, ha 1,4 méter, akkor 1-est. Az első két mágnes között fixen 2,1 méter van, hogy a gépkocsiban lévő vevő a jármű sebességétől függően bekalibrálhassa magát, amikor elsuhan a mágnesek fölött. Az utolsó mágnesköz szintén nem hordoz információt, a jelsorozat végét mutatja, nehogy jelként érzékeljen a rendszer valamilyen külső zavart is. Így hat mágnesköz hordoz jelet, vagyis jelenleg 64 féle KRESZ-táblát vagy más kódot lehet megkülönböztetni, bár természetesen a mágnesek és a bitek száma növelhető.

A mágnessorozatból párhuzamosan hármat (összesen tehát 27 mágnest) helyeznek az útba, a vevőkészülékből pedig kettőt a járművekbe (a két ülés alá), hogy semmiképp se kerülhessék el egymást. Hédl Sándor az állítja, a tapasztalatok szerint gyakorlatilag 100 százalékos biztonsággal eljut a jel a készülékig.

A feltaláló szerint egy-egy kódsorozat az útba 40-45 perc alatt beépíthető 50 ezer forint körüli költséggel. A járművekbe való berendezés (a két jelfogó és a színes kijelzőt, hangszórót is magába foglaló központi egység) 14 ezer forintba kerül, de Hédl szerint sorozatgyártással 10 ezer alá szorítható az ár.

A feltaláló szerint évente 240 milliárd forintos töréskár keletkezik Magyarországon, ebből legalább negyvenmilliárdot meg lehetne spórolni a találmány segítségével.

Az elv

A Hédl Sándor zirci elektronikai technikus által jegyzett találmány a mágneses erőtéren alapul. (Lásd a keretben!) A KRESZ-táblák, kanyarok, átkelők előtt patkómágneseket helyeznek el, 12 centiméterrel a föld alatt. A mágnes egyfajta mágneseserőtér-függönyt húz az út fölött 70 centiméteres magasságig, a vezetőülés alá rejtett vevőkészülék tekercse pedig leolvassa a mágneses vonalkódban tárolt információt. A sofőr hangjelzést hall, és a műszerfalon elhelyezett színes kijelzőn a tábla kicsinyített mását látja. A hangjelzést nem lehet kikapcsolni, ha veszélyt jelző táblára figyelmeztet; ha viszont egyéb információt közöl, akkor természetesen meg lehet szüntetni a zajforrást.

A szerkezet egyéb, úttal kapcsolatos információk közlésére is alkalmas, amit a városi közlekedésben is lehetne kamatoztatni a feltaláló szerint. A városi buszokon például sokszor nem működik olajozottan az információs szerkezet, amelyen a következő megálló nevét olvashatjuk. A patkómágneses megoldással például kizárt, hogy felboruljon a megállók sorrendje, mondja Hédl.

A Bakonyvolán kipróbálta

Egy évvel ezelőtt a várpalotai központú Bakonyvolán Rt. kísérletképpen beszerelte a készüléket néhány járművébe, tudtuk meg az rt. vezérigazgatójától. A mágnesek beszerelését a közútkezelő, a készülékekét a voláncég állta, mondta Bebesi István. Az igazgató véleménye szerint egy év alatt kiderült, hogy a találmánynak úgy lenne értelme, ha minden egyes vasúti kereszteződésnél telepítenék a mágnest. Hiszen ha a buszsofőr megszokja a hangbeli figyelmeztetést, könnyen lehet, hogy a jelzetlen átkelőknél nem lenne elég körültekintő.

Ugyanakkor Bebesi szerint a rendszer jó, és fontos, hogy a buszvezető még egy érzékszerve részt vesz a veszélyérzékelésben. A vezérigazgatónak nincs információja arról, hogy megyéjükben sok baleset történt-e az elmúlt években, a rendszer próbaalkalmazását inkább azzal indokolta, hogy a feltaláló is Veszprém megyei. A vezérigazgató azt mondta, a kockázatot akkor lehetne teljességgel megszüntetni, ha nem lennének szintbeli vasút-közút kereszteződések, hanem alul- vagy felüljárókkal oldanák meg ezt a problémát Magyarországon is.

Eddig vitte a pénzt

A mágnes a környezetre nem ártalmas, tápfeszültséget nem igényel, hó, eső, szél, nem árt neki. Hédl két családtagjával alkotta meg a szerkezetet: egyikük elektronikai, a másik közlekedésmérnök. 1992-ben fektették le az alapokat, 1997-ben sikerült megalkotni a vonalkódrendszert, és most, 2005-ben beszélhetünk arról, hogy a találmány kezd ismertté válni. A feltaláló eddig vagy 50 millió forintot fektetett az ügybe, elektronikai cége profitját. Hédl bizakodó, több mint egy évtized után most már az állam is hajlandó némi támogatást adni, sőt a feltaláló több uniós pályázatban is bízik. Szerinte egy használatarányos útdíjrendszert is így lehetne a legegyszerűbben bevezetni: Miért kellene műholdról meghatározni a járművek helyét, ha sokkal egyszerűbben, az útba is lehet jeleket telepíteni? A határokon belépő kamionokat kötelezően bérelhető készülékekkel látnák el, kilépéskor pedig kiolvasnák belőlük az útvonalat. Az eszköz ugyanis tárolja, mikor milyen jelek fölött halad át.

US Virgin Islands

Sosem láttál még ilyen gyönyörű helyet!

Oszd meg élményeidet!

Oszd meg nyári élményeidet más utazókkal is, tölts fel beszámolót, fotókat!