Judit
-2 °C
8 °C

Pilóta nélküli személyszállító gépek?

2001.05.07. 18:00
A légiközlekedési sztrájkoktól érintett több ezer utasnak már lehetett rá ideje, hogy hasonló kérdéseket tegyen fel magának. A címben jelzett feltevés ugyanis messze nem akkora őrültség, mint ahogy az első hallásra tűnik.
A katonai repülésben például már régóta ismertek a pilóta nélküli gépek. Az ilyen amerikai felderítőgépek némelyike, például a 10 tonnás felszálló tömegű Global Hawk a kisebb utasszállítókat is lepipálja. Szárnyainak fesztávolsága 35 méter, ami a Boeing 737-nek felel meg.

A következő fontos lépés már a megvalósítás küszöbén áll. A repülés történetében elsőként terveznek alkalmazni pilóta nélküli robotbombázókat. Az amerikai védelmi minisztérium arlingtoni DARPA kutatóintézete (Defense Advanced Projects Research Agency) azzal bízta meg a Boeinget, hogy már jövőre építse meg a harci gép két prototípusát. Ezek a 800 és 1800 kilométer közötti hatótávolságú robotbombázók mindenek előtt ellenséges radarállomások, légvédelmi állások és mobil rakétakilövők ellen lesznek bevethetők.

A hasonló gépekkel szemben magas követelményeket támasztanak. Azt akarjuk, hogy ezek ugyanazzal a megbízhatósággal működjenek, mint az emberi irányítással működő kereskedelmi vagy katonai gépek - jelentette ki Bob Mitchell, a most nagyon sikeresnek számító Global Hawk társtervezője.

A Sonic Cruiser a mai gépekhez képest kereken 20 százalékkal gyorsabb

A civil repülésben is régóta dolgoznak az olyan 'cockpit asszisztensen', amely képes feldolgozni a mérőműszerek korábbi és a frissen beérkező jelentéseit, például a repülési magasságot, sebességet, üzemanyagfogyasztást, és képes meghatározni a fontos adatokat, például az optimális útvonalat. A gép javaslatait aztán a pilóta visszaigazoltathatja a földi irányítókkal.

Műszakilag már ma is lehetséges, hogy a cockpit asszisztens az általa kiszámított repülési adatokat emberi közreműködés nélkül átadja a repülőgépnek, vagyis minden közbeavatkozás nélkül repüljön és navigáljon még a folyamatosan változó körülmények mellett is.

Hasonlóképpen lehetséges volna a teljesen automatikus fel- és leszállás, ahol a gép saját radarját a földi radarok is segítenék. A nagy távolsági gépek már ma is képesek volnának az automatikus repülésre, annak ellenére, hogy a szükséges technológia egy része ma még csak kísérleti szinten létezik.

A valódi probléma mégsem a technológia kiforratlansága, hanem a pszichológia. Ki szállna fel egy pilóta nélküli utasszállítóval? Még a most fejlesztett, és a következő 20-30 évben használt nagygépekben, például az óriás Airbus A380-ban vagy a Boeing nagysebességű Sonic Cruiserjében sem tervezik használni az önrepülés lehetőségét.

Magasabban, gyorsabban, halkabban

A Boeing amerikai repülőgépgyártó pontosította az új típusú, közel hangsebességgel repülő utasszállító terveit. A Sonic Cruiser a mai gépekhez képest kereken 20 százalékkal gyorsabban, a hangsebesség 98 százalékával repülne. Az új típusú sugárhajtású utasszállító 2006-ban állhat forgalomba.

A hangsebesség hajszálnyira megközelítését tudatosan választották. Ennek következtében a Sonic Cruisernek nem kell megfelelnie a hangsebességnél gyorsabb repülés rendkívül bonyolult aerodinamikai követelményeinek, illetve használhatók lesznek rajta a mostani Boeing 777 hajtóművek átalakított változatai. Ezenkívül a hanghatáron inneni repülés nem okoz hangrobbanást sem. A Concorde ezen okból kifolyólag csak az óceán felett haladhat a hangnál gyorsabban.

Az új típus deltaszárnyat kap, a hajtóműveket pedig nem a szárnyak alá, hanem a gép mögé szerelik. A repülési magasság 13 ezer méter lesz, a mai gépek szintjénél 2 ezerrel magasabban. A szakértők szerint ennek következtében a kozmikus sugárterhelés csak kismértékben növekszik majd.

A közel hangsebességű gép lényegesen halkabb lesz, mint azt a 2006-ban tovább szigorodó előírások meghatározzák. A Sonic Cruiser képes lesz rendkívül meredek szögben emelkedni, és ezáltal tovább csökken a repülőterek környékének zajterhelése. Abban a fejlesztők már most biztosak, hogy a gép használni tudja majd a mostani kifutópályákat.

Az ülések száma még nincs meghatározva, csakúgy mint a sugárhajtású gép által leszállás nélkül megtehető legnagyobb távolság. E téren a Boeing még megvárja a légitársaságoktól beérkező igényeket. A szállítható utasok száma 100 és 300 között lehet, a repülési távolság pedig elérheti a 18 ezer kilométert. Ezzel gyakorlatilag közvetlen légi kapcsolat lesz létesíthető a Föld két tetszőleges nemzetközi repülőtere között.

Nászút ajándékba!

Esküvőt tervez? Tervezzen velünk, nyerjen wellness nászutat!

Egzotikus élmények!

Amiről eddig álmodni sem mert. Luxus nyaralás, a világ legcsodálatosabb tengerpartjain.