Gusztáv
-11 °C
-2 °C

Pilóta nélküli személyszállító gépek?

2001.05.07. 18:00
A légiközlekedési sztrájkoktól érintett több ezer utasnak már lehetett rá ideje, hogy hasonló kérdéseket tegyen fel magának. A címben jelzett feltevés ugyanis messze nem akkora őrültség, mint ahogy az első hallásra tűnik.
A katonai repülésben például már régóta ismertek a pilóta nélküli gépek. Az ilyen amerikai felderítőgépek némelyike, például a 10 tonnás felszálló tömegű Global Hawk a kisebb utasszállítókat is lepipálja. Szárnyainak fesztávolsága 35 méter, ami a Boeing 737-nek felel meg.

A következő fontos lépés már a megvalósítás küszöbén áll. A repülés történetében elsőként terveznek alkalmazni pilóta nélküli robotbombázókat. Az amerikai védelmi minisztérium arlingtoni DARPA kutatóintézete (Defense Advanced Projects Research Agency) azzal bízta meg a Boeinget, hogy már jövőre építse meg a harci gép két prototípusát. Ezek a 800 és 1800 kilométer közötti hatótávolságú robotbombázók mindenek előtt ellenséges radarállomások, légvédelmi állások és mobil rakétakilövők ellen lesznek bevethetők.

A hasonló gépekkel szemben magas követelményeket támasztanak. Azt akarjuk, hogy ezek ugyanazzal a megbízhatósággal működjenek, mint az emberi irányítással működő kereskedelmi vagy katonai gépek - jelentette ki Bob Mitchell, a most nagyon sikeresnek számító Global Hawk társtervezője.

A Sonic Cruiser a mai gépekhez képest kereken 20 százalékkal gyorsabb

A civil repülésben is régóta dolgoznak az olyan 'cockpit asszisztensen', amely képes feldolgozni a mérőműszerek korábbi és a frissen beérkező jelentéseit, például a repülési magasságot, sebességet, üzemanyagfogyasztást, és képes meghatározni a fontos adatokat, például az optimális útvonalat. A gép javaslatait aztán a pilóta visszaigazoltathatja a földi irányítókkal.

Műszakilag már ma is lehetséges, hogy a cockpit asszisztens az általa kiszámított repülési adatokat emberi közreműködés nélkül átadja a repülőgépnek, vagyis minden közbeavatkozás nélkül repüljön és navigáljon még a folyamatosan változó körülmények mellett is.

Hasonlóképpen lehetséges volna a teljesen automatikus fel- és leszállás, ahol a gép saját radarját a földi radarok is segítenék. A nagy távolsági gépek már ma is képesek volnának az automatikus repülésre, annak ellenére, hogy a szükséges technológia egy része ma még csak kísérleti szinten létezik.

A valódi probléma mégsem a technológia kiforratlansága, hanem a pszichológia. Ki szállna fel egy pilóta nélküli utasszállítóval? Még a most fejlesztett, és a következő 20-30 évben használt nagygépekben, például az óriás Airbus A380-ban vagy a Boeing nagysebességű Sonic Cruiserjében sem tervezik használni az önrepülés lehetőségét.

Magasabban, gyorsabban, halkabban

A Boeing amerikai repülőgépgyártó pontosította az új típusú, közel hangsebességgel repülő utasszállító terveit. A Sonic Cruiser a mai gépekhez képest kereken 20 százalékkal gyorsabban, a hangsebesség 98 százalékával repülne. Az új típusú sugárhajtású utasszállító 2006-ban állhat forgalomba.

A hangsebesség hajszálnyira megközelítését tudatosan választották. Ennek következtében a Sonic Cruisernek nem kell megfelelnie a hangsebességnél gyorsabb repülés rendkívül bonyolult aerodinamikai követelményeinek, illetve használhatók lesznek rajta a mostani Boeing 777 hajtóművek átalakított változatai. Ezenkívül a hanghatáron inneni repülés nem okoz hangrobbanást sem. A Concorde ezen okból kifolyólag csak az óceán felett haladhat a hangnál gyorsabban.

Az új típus deltaszárnyat kap, a hajtóműveket pedig nem a szárnyak alá, hanem a gép mögé szerelik. A repülési magasság 13 ezer méter lesz, a mai gépek szintjénél 2 ezerrel magasabban. A szakértők szerint ennek következtében a kozmikus sugárterhelés csak kismértékben növekszik majd.

A közel hangsebességű gép lényegesen halkabb lesz, mint azt a 2006-ban tovább szigorodó előírások meghatározzák. A Sonic Cruiser képes lesz rendkívül meredek szögben emelkedni, és ezáltal tovább csökken a repülőterek környékének zajterhelése. Abban a fejlesztők már most biztosak, hogy a gép használni tudja majd a mostani kifutópályákat.

Az ülések száma még nincs meghatározva, csakúgy mint a sugárhajtású gép által leszállás nélkül megtehető legnagyobb távolság. E téren a Boeing még megvárja a légitársaságoktól beérkező igényeket. A szállítható utasok száma 100 és 300 között lehet, a repülési távolság pedig elérheti a 18 ezer kilométert. Ezzel gyakorlatilag közvetlen légi kapcsolat lesz létesíthető a Föld két tetszőleges nemzetközi repülőtere között.

Visszatérés a paradicsomba

Egy újabb kaland előszobájába léptünk, mikor kis kocsink megindult Christchurch felé.

Ha már erre járok beugrom

..tényleg ez történt, Palau és Mikronézia szigeteit járva úgy döntöttem, hogy Saipanra is átugrom.